Hoe bepaal je de concentratie van een aminozuur?

Beste allemaal,

Wij doen ons profielwerkstuk over het aminozuur L-theanine. We willen bekijken of je thee aan kan maken met dezelfde L-theanineconcentratie als in een L-theaninepil. Nu willen we dus de L-theanineconcentratie bepalen in thee en in een theaninepil. We weten alleen niet zo goed hoe we dit aan kunnen pakken, aangezien er in zo'n pil ook andere stoffen zitten. Mogelijk door middel van titreren, maar wij kunnen geen verdere uitleg of informatie hierover vinden.

Zou iemand ons hiermee kunnen helpen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk persoonlijk dat je een heel eind komt met titreren. Als je daadwerkelijk alle stoffen wil scheiden en apart wil identificeren, dan wordt het heel lastig. Dan moet je denken chromatografie om de stoffen te scheiden, elk aparte vlek of fractie te identificeren (bijv met gel electroforese en NMR) zodat je weet welke de L-theanine is en dan terug oplossen en alsnog titreren. Dan weet je zeker dat je alleen de L-theanine hebt. Vrij lastig.

Als je de aanname maakt dat alles wat je titreert L-theanine is, zit je dus niet (helemaal) juist, maar ik denk dat het eerder gaat om het principe en dat je laat zien dat je er over nagedacht hebt. Zeker als je je aanname dat alles L-theanine in de discussie bespreekt en dit aanhaalt als een item dat iemand bij een volgend onderzoek verder in zou kunnen duiken om te kijken of diegene het nog kan doen met uitsluitend L-theanine.

Voor de bepaling.
L-theanine zal een zwakke base vormen wanneer opgelost. Dus je lost een pil op en neemt thee die verschillende tijden getrokken heeft (bijv 1 min, 2 min, 4 min, 8 min, 16 min).
Dus totaal 6 kopjes. Hiervan neem je precies 10 mL (met een (glas)pipet) en dit titreer je met 0.1 M HCl. Als indicator moet je iets nemen dat gaat kleuren als de pH onder de 7 komt (of veiliger onder de 4, daar zit je sowieso als snel). Hiervan kan je mehtylrood gebruiken (slaat van geel naar rood, omslagtraject 4.2 tot 6.3). Mocht je het hebben, kan je ook methylrood-broomcresolgroen gebruiken (4.2 tot 5.3 omslag).

Succes.
Thecis
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
De aanname 'Als je de aanname maakt dat alles wat je titreert L-theanine is,' lijkt me bijzonder aanvechtbaar en zou ik eerst verder onderbouwen.
Thecis
9 jaar geleden
Dat is precies wat ik in de alinea daarboven heb gedaan. Natuurlijk is het aanvechtbaar en voor heel veel toepassingen is het zelfs verre van "done" om dit te doen. Maar ik denk zelf dat het hier het belangrijkste is om te onderbouwen waarom je de aanname doet en ook aangeeft waarom de aanname in basis niet goed is je een heel goede case maakt. Daarbij gaat het om een profielwerkstuk, dat is dus middelbare school. Zeker daarom ben je mijn inziens gerechtigd om zo'n soort aanname te maken. Ze hebben a) de apparatuur niet om het helemaal uit te zoeken, b) het geld niet en c) zullen ze ook de tijd niet krijgen (en d) de kennis is er nog niet dit gedegen te doen, laat ik maar even hierbuiten). Als nulhypothese kan je zeker deze aanname maken. Als je de aanname ook nog eens bespreekt in de discussie heb je gewoon een goed werkstuk (op mijn school zou dit zeker geaccepteerd worden). Juist het feit dat je kritisch bent in de discussie is een pre. Nog wel een ding: in mijn antwoord ben ik vrij uitgebreid geweest in de onderbouwing voor deze stelling. Wanneer je 1 zin er uit licht zonder daarbij de context mee te pakken, zal je altijd een punt hebben. Echter, er is wel context, gelieve daar rekening mee te houden.
Thecis
9 jaar geleden
Oh, voor de volledigheid:
De gehele zin was: "Als je de aanname maakt dat alles wat je titreert L-theanine is, zit je dus niet (helemaal) juist, maar ik denk dat het eerder gaat om het principe en dat je laat zien dat je er over nagedacht hebt." Dus als je niet stopt met lezen na de komma, kan je zien dat ik dit besproken had...