Wie tilt er meer als je samen iets draagt?

Als je bijvoorbeeld samen een tas draagt, en de ene persoon is langer dan de andere, draagt die persoon dan meestal meer van het gewicht of juist de andere die het gewicht dan zeg maar 'opvangt'?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Dit zou je ook gewoon kunnen uitproberen.
Dat kan met 2 personen, maar ook alleen door de ene arm hoger te tillen dan de andere.

Antwoorden (1)

Het ligt niet helemaal aan de lengte van de persoon. Maar aan de hoogte van je hand (wat grofweg overeenkomt met lengte). Degene die zijn hand het hoogste heeft draagt het meest.

Als we vroeger met zijn tweeën een tas droegen deden we dat spelletje wel eens. Je hand lager houden was meer gewicht voor de ander.

Toegevoegd na 17 uur:
Toevoeging:

Het ligt aan de vorm van datgene wat je tilt en waar je het tilt. Als het zwaartepunt van een te tillen object snel onder de drager komt zoals juist met een tas gebeurt dan zou de lage tiller weinig tot niks tillen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja ik bedoelde de hoogte van de hand inderdaad.
Vraag me wel af of het ook voor andere objecten geldt dan de tas.
Gisteren tilden ik en mijn vriend een brede boodschappendoos en ik zou zweren dat ik (de lagere hand) meer droeg. Als hij zijn hand liet zakken, leek dat echt een opluchting. Was dat dan puur psychologisch?
Als je bijvoorbeeld samen een bed de trap optilt, is het algemeen bekend dat de persoon onderaan meer gewicht draagt toch?
tinus1969
8 jaar geleden
@MrTomaat, volgens mij is de tas de uitzonedring op de regel, omdat een tas van flexibel materiaal is. Bij harde materialen tilt de onder het meest; in een extreem geval kun je dit inzien door je een plank voor te stellen die exact verticaal wordt opgetild. Degene die boven vasthoudt, hoeft geen gewicht te tillen; alles komt op de onder. Tenzij de boven actief kracht naar boven uitoefent door te trekken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969 Je zou ook een non-flexibele tas voor kunnen stellen. Als je die "tas" aan een hengsel optilt gaat deze scheef onder de hand van de drager hangen. Op het moment dat een tweede drager gaat helpen door het andere hengsel te pakken zal deze tas rechter gaan hangen en steeds minder gaan wegen voor de eerste tiller net zolang totdat de tas recht hangt en beide evenveel dragen. Als de tweede drager dan doorgaat met de tas omhoog trekken wordt het voor de eerste drager makkelijker dan voor de tweede net zolang totdat het zwaartepunt van de tas volledig onder hem hangt en de eerste drager niks meer draagt. Flexibiliteit heeft er niks mee te maken. Wellicht wel met de vorm, als het object compact is (dus het tegenovergestelde van een plank) komt een object snel onder de hand van de langste/hoogste drager. Een plank of tafel werkt anders, omdat het zwaartepunt niet snel onder een van tweeën valt. Maar de vrager heeft het vooral over een tas. Hoe het kan dat de tas lichter werd voor de vrager als de ander met zijn hand naar beneden ging is me onduidelijk Alleen als het een hele brede tas was kan dat. .
tinus1969
8 jaar geleden
@MrTomaat, je hebt (iig deels) gelijk. Wat juist bij tassen een rol speelt, is dat ze vaak flexibel zijn, en dat dus het zwaartepunt niet alleen omhoog beweegt, maar ook horizontaal, en daarbij in de richting van de 'laagste tiller', naarmate de hoogste tiller zijn hand meer omhoog haalt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook bij een niet-flexibele "tas" is dat het geval. Flexibiliteit is niet de factor. Met een betonnen kubus van 30cm met twee stalen hengsels zou hetzelfde gebeuren. Ook dan draait de kubus onder de hoogste drager. Het zwaartepunt komt onder en in de richting van de hoogste tiller te liggen. Niet de laagste. http://nl.tinypic.com/r/2uh6b75/8 Bij een lange plank krijg je het zwaartepunt niet onder de hoge drager.