hoe kunnen scholen hun energieverbruik verminderen

voor ons werkstuk willen we zoveel mogelijk opties onderzoeken hoe scholen hun energieverbruik kunnen verminderen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (6)

Voor scholen gelden eigenlijk de normale energiebesparingstips; oa verwarming een graatje lager, lokalen, die niet in gebruik zijn, niet verlichten, buiten deuren gesloten houden in de winter, isoleren, etc.
14 jaar geleden
ik werk zelf op een school en irriteer mij behoorlijk aaan het energie verbruik. Wat ik als school zou doen is:

Kranen instaleren die met een sensor werken.
Verwarming vaker uitzetten. Nu loeien ze hele dagen in lokalen die bijv. neit gebruikt worden. of ijtdens vakantie terwijl dan slechts een klein aantal mensen aanwezig zijn.
verlichting vaker uitzetten
Computers uitzetten wanneer deze niet gebruikt worden. in iedere geval in slaapstand instellen
Printers uitzetten aan het einde van de dag. Nu staan ze dag en nacht aan.
Voordeuren voorzien van een dranger. Nu staat vaak en de deur open en de verwarming aan
en er zal nog wel veel meer zijn.

Het meeste bereik je door de werknemers te instrueren en er voor te zorgen dat het ook opgevolgd wordt. Desnoods met sancties. Want er gaat een hele hoop energe verloren. Kan honderden euros p.j schelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Isolatie aanbrengen, een warmte terugwin systeem plaatsen, verlaging van het plafond, goede inregel thermostaat aanbrengen die ook in te regelen is bij schoolvakanties enz.. Zonnecellen op het dak enz. enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke vorm van energie besparing brengt eerst kosten met zich mee. En scholen hebben het al moeilijk genoeg om rond te komen met hun budget. Ik kan echter de volgende dingen aanraden:

-zonnepanelen: het lijkt me dat een schoolgebouw dakoppervlakte genoeg heeft om hier veel voordeel uit te halen.

-dubbele beglazing: zeker nog niet zo in alle scholen

-blazers op warmte binnen te houden: scholen hebben ook vaak deuren openstaan. een blazer om de warmte binnen te houden kan ook eens zeer veel geld besparen.

-verwarmen op andere dan fossiele brandstoffen is ook eens de moeite om te onderzoeken. Vooral de 'coles' als ik me niet vergis kunnen veel profijt meebrengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er gaat in iedergeval een hoop warmte verloren doordat veel radiatoren heel de dag aanstaan, terwijl er geen les in een lokaal is.

Ook zijn de gigantisch ramen die veel scholen hebben enkel beglaasd en daardoor ook een grote bron van rendements verlies.

Succes met je werkstuk, kijk voor meer info eens op senternovem.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Qua verwarming: de hoofdthermostaat op een tijdschakelklok zetten, zodat het hele pand geen verwarming meer heeft vanaf een half uur voor sluitingstijd. (ook handig in studentenpanden tussen bijvoorbeeld 2300 en 0700) (of voor je eigen keukenboilertje)

Dit als back/up, want raditatoren uitdraaien is natuurlijk sowieso beter, ook in lege lokalen tijdens de openingstijden. Misschien kan er bij wijze van bewustwordingsproject een aantal leerlingen 'verantwoordelijk' worden gemaakt voor het in de gaten houden van radiatoren?

Voor avondwerk-vergaderingen enzo is een stapel truien of fleecejacks wellicht ook handig.. Zulke fleecejacks kunnen (voorzien van het school-logo) meteen en dubbelfunctie vervullen tijdens evenementen als aanspreekpunt oid.