Hoe weet je of een deeltje elektronen afgeeft of opneemt?

Hoe weet je bij REDOX reacties wanneer een deeltje een elektron afgeeft of opneemt, dus hoe kan je zosnel mogelijk achter zien te komen welk deeltje een REDuctor is en welk deeltje een OXidator is?
Een somvoorbeeld:
Geef de reactievergelijking van:
Een aangezuurde kaliumpermanganaat oplossing met zink.

Hierbij weet ik wel dat deze deeltjes zijn:
H+ K+ MnO4- H2O en Zn

maar ik weet niet hoe je nu kunt zien welke deeltjes oxidatoren zijn en welke deeltjes reductoren. Graag hulp.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Om te beginnen kijk je welke deeltjes er aanwezig zijn in je oplossing. Dat heb je in bovenstaand bericht al gedaan, namelijk: H+ (ook wel geschreven als H3O+), K+ Mno4-, H2O en Zn2+. Dit kan je allemaal vinden in je BiNaS tabellenboek. Vervolgens kijk je, ook in je BiNaS, naar tabel 48 waar vermeld staat welke deeltjes voor reductor, en welke voor oxidator gaan spelen. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar het staat er zo onduidelijk :(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou je adviseren het aan een klasgenoot te vragen die het begrijpt of, nog beter, aan je scheikunde docent. Die kan het je zeker uitleggen. Uitleggen wat je moeilijk of onduidelijk vindt is erg lastig via de computer. Face to face komt dat altijd beter over. Misschien helpt het ook de uitwerkingen van de opdrachten te bestuderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is inderdaad beter, maar maandag begint de toetsweek en de scheikunde toets valt op maandag.
Wat ik lastig vind is bv. dat ik nu met een opgave bezig ben waarvan ik de halfreactie van de reductor moet uitschrijven.(dit is een andere opgave dan vermeld in de vraag) Dus dan moet ik zoeken naar de sterkste Reductor, in dit geval I-. Het eerste wat ik tegenkom is 2 I- en direct daarboven 3 I- en weer wat naar boven zie ik weer 2 I- verschijnen. Welke moet ik nou gebruiken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hangt er van af waarin de I- wordt omgezet en hoeveel I- ionen je hebt. Zoals je ziet wordt de onderste 2I- omgezet (zie de zijde van 'oxidator') in I2 (s) + 2 elektronen. De (s) betekent dat het vast wordt. De bovenste 2I- wordt omgezet in I2 + 2 elektronen. De 3I- gebruik je als je 3 I- ionen hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag is:
Geef de reactievergelijking van KI met FeCl3
Poet
10 jaar geleden
Kijk even dit filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=UiSIXPcUM4A
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat filmpje heeft me zeker geholpen bedankt(allebei)!