wat zijn de krachten die de aarde bijeen houden? En hoe werken ze?

ik moet hier over een opdracht maken voor het vak fysica.
Alvast bedankt aan alle mensen die me een concreter beeld kunnen geven over wat ik me hierbij moet voorstellen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je al geprobeerd er iets over te lezen ? Da's vaak een goede eerste stap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gravitatie of zwaartekracht. Dan is er de elektromagnetische kracht. Als deze kracht beduidend zwakker zou zijn, zouden elektronen niet rond de kern van een atoom vastgehouden worden. Dan is er de sterke kernkracht, die protonen en neutronen bijeenhoudt in de kern van het atoom.
De vierde kracht is de zwakke kernkracht , beheerst het radioactief verval.

Antwoorden (2)

De kracht die de aarde bijelkaar houdt is de zwaartekracht. Deze kracht is afhankelijk van de hoeveel materie (massa) in het hemellichaam. Hoe meer massa, hoe groter deze kracht.
Dit is dezelfde kracht die de planeten om de zon laten draaien.
De zwaartekracht is altijd naar het midden van een massa gericht. Dus in het geval van de aardbol, naar het centrum van de aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals eerder genoemd zwaarte kracht, dan heb je nog vanderwaals kracht, die houdt de moleculen onderling bij elkaar. Ook waterstofbruggen (methaan, ethaan enz..), en magnetisme zorgen hiervoor (metalen, zouten, polaire moleculen)
dit alles samen zorgt dat de aarde aan elkaar blijft zitten (en niet verdampt)