Hoe heet het object dat warmte afgeeft als je hem breekt?

Vroeger kreeg ik zon ster vormig object dat als je het breekt warmte afgeeft m.b.v. Een chemische reactie

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.6K
Antoni
5 jaar geleden
Voor onder meer soldaten bestaan er overlevingspakketten met voedsel waarbij hetzelfde gebeurt. Misschien heb je iets aan die informatie?

Antwoorden (1)

De algemene benaming van die voorwerpen is handwarmer. Behalve rechthoekig of stervormig zijn ze ook verkrijgbaar als hart, maan, druppel, beer, koe, varken, eend et cetera.

Het principe is dat er onderkoeld natriumacetaat in water in zit, daarom worden ze ook natriumacetaat-verwarmertje genoemd. En hotpack is de Engelse naam.

Door het metalen plaatje in de vloeistof te knikken worden een aantal natriumacetaattrihydraat-kristallen in de oplossing gevormd, waar omheen de hele oplossing kristalliseert. Dit is een exotherm proces waarbij de oplossing verandert van een vloeibare, transparante naar een vaste, niet transparante toestand. Zo'n twee minuten na het knikken bereikt het zakje zijn maximale temperatuur (52°C) die ongeveer een half uur aanhoudt, tot de kristallisatie is voltooid.

Door het zakje met de gekristalliseerde oplossing ongeveer 10 minuten te verwarmen tot boven zijn smeltpunt (80°C), bijvoorbeeld in heet water, verloopt de reactie omgekeerd. De inhoud van het zakje wordt weer vloeibaar, waarna het verwarmertje opnieuw gebruikt kan worden.
Amadea
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
(Plus!)
Heerlijk na (of tijdens) een wandeltocht in de winter.