Kun je antimaterie opslaan?

Stel je hebt antimaterie weten te creëren kun je het dan ook bewaren? Zo ja hoe doe je dat, want het verdwijnt toch meteen als het in aanraking komt met materie?

erotisi
8 jaar geleden
1.6K
kierkegaard47
8 jaar geleden
Voor zover ik weet laten ze het 'zweven' in magnetische velden....
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat kan met geladen antideeltjes (antiprotonen, positronen). Met anti-waterstof wordt het al een stuk moeilijker.

Het beste antwoord

In het CERN in Geneve is men erin geslaagd een hoeveelheid antiwaterstof te produceren en gedurende 1000 seconden te bewaren. De techniek die ze hiervoor gebruikten is de Minimum Magnetic Field Trap. Eerst worden antiprotonen die in de ddetjesversneller worden gemaakt vertraagd en in een magnetische val opgesloten. Dan worden vanaf de andere kant positronen toegevoerd. Door de lage snelheid kunnen ze tot anti-atomen combineren en door het magnetisch minimum worden ze op hun plaats gehouden. Een en ander wordt in detail uitgelegd in bijgaand artikel en filmpje.
WimNobel