welke golflengtes dragen in welke mate bij tot de energetische opbrengst van een zonnepaneel?

Ik neem aan dat infraroodstraling weinig of geen bijdrage levert voor de energieproductie van een zonnepaneel, evenmin als hoogfrequente golven. Ik veronderstel dat er een curve moet zijn waarin het spectrum weergegeven wordt van bijdrage aan het vermogen volgens frequentie. Heeft iemand daar gegevens over?
En hoe zit het voor collectoren voor boilers? Of mag ik daarbij ervan uit gaan dat dit is volgens de verdeling van een zwarte straler?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een zonnepaneel doet inderdaad niets met laagfrequent licht. Tot welke frequentie de drempel ligt hangt een beetje af van het gebruikte materiaal. Daarna lijkt er niet echt een bovendrempel te zijn.
Hoe intenser het licht, hoe meer electronen vrijkomen, en hoe hoger de frequntie van het licht, hoe hoger de snelheid van het electron.
Zie grafiek E21.4.1 in de bron.

Zonneboilers werken op een heel ander principe; da's gewoon een zwarte bak die gekoeld wordt met circulatiewater. Eigenlijk niets meer dan een omgekeerde radiator.