Het word van zand gemaakt. Het zand wordt gesmolten en daar is je glas
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Inderdaad zand , het zand wordt flink verhit en met een of andere blaaspijp blaas je er vormen in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zand is de basis. Hieruit worden silicaten gewonnen, wat het hoofdbestanddeel is van glas. Daaraan voegt men (zo'n 30%) zachtmakers toe, zoals calciumcarbonaat (CaCO3) en natriumcarbonaat (Na2CO3). Dat doet men omdat het glas anders een veel te hoge smelttemperatuur heeft en de kosten dus te hoog worden.

Mijn bron geeft je nog wat meer info, als je meer wilt weten.

Toegevoegd na 7 minuten:
Omdat de carbonaten het glas oplosbaar maken in water, wat natuurlijk niet zo handig is, voegt men er nog wat stoffen aan toe, om dat te verhelpen. Deze stoffen zijn calciumoxide (CaO, gewonnen uit kalksteen), magnesiumoxide (MgO) en aluminiumoxide (Al2O3).

Zo'n 90% van al het geproduceerde glas bestaat uit deze 6 genoemde ingrediënten.

Hier nog een artikel over glasproductie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Glass_production