Hoe bereken je de extinctie van een stof als je alleen de concentratie weet?

Hallo allemaal

Ik heb een proef gedaan voor scheikunde waarbij je het ijzergehalte in grondwater moest bepalen.
Dit heb ik dus gedaan door middel van de spectrofotometer.
Ik heb eerst verschillende oplossingen gemaakt, bij de proef is dit wel een beetje misgegaan omdat ik in buis 4 t/m 9 telkens 1 mL te veel Fe3+ heb gedaan (dat zou verder niet uitmaken) maar zo ziet het eruit:
buis
1 1 mL Fe3+ ; 8 mL water ; 1 mL KSCN
2 2 mL Fe3+ ; 7 mL water ; 1 mL KSCN
3 3 mL Fe3+ ; 6 mL water ; 1 mL KSCN
4 5 mL Fe3+ ; 5 mL water ; 1 mL KSCN
5 6 mL Fe3+ ; 4 mL water ; 1 mL KSCN
6 7 mL Fe3+ ; 3 mL water ; 1 mL KSCN
7 8 mL Fe3+ ; 2 mL water ; 1 mL KSCN
8 9 mL Fe3+ ; 1 mL water ; 1 mL KSCN
9 10 mL Fe3+ ; 0 mL water ; 1 mL KSCN

hiervan moesten we dus de extinctie bepalen met die spectrofotometer. ( we moesten natuurlijk wel eerst met de blanco de transmissie op 100% zetten en goede golflengte uitkiezen dat is wel goed gegaan)

hieruit kregen wij de volgende transmissies:
buis 1 88,4%
buis 2 72,3%
buis 3 57,4%
buis 4 33%
buis 5 34,3%
buis 6 28,5%
buis 7 25,0%
buis 8 20,6%
buis 9 15,5%
transmissie grondwater: 48,4%

zoals jullie zien zit er een fout bij buis 4 of bij buis 5.
het verschil tussen buis 3 en 4 is wel weer logisch omdat ik bij buis 4 de fout ben ingegaan om van daar af tot buis 9 telkens 1 mL Fe3+ teveel erbij te doen.
Dus nu heb ik de vraag hoe weet ik welke buis de extinctie verkeerd is hoe en hoe bereken ik daarbij de goede extinctie?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Herreken het aantal ml Fe3+ van buis 4 t/m 10 voor 10ml
ml Fe3+ x totaal volume/10

Ik heb de transmissie even omgezet naar extinctie en geplot tegen de nieuwe concentraties . Dan blijkt dat buis 4 nog steeds fout is. Blijkbaar is de fout niet die 1 ml teveel. buis 5 t/m 9 zien er dan weer goed uit.
Als ik excell de trendlijn laat uitrekenen dan levert dat een correlatie op van 0.998
als ik buis 3 weglaat.

Toegevoegd na 3 minuten:
In de laatste zin moet het natuurlijk buis 4 zijn die niet is meegenomen in de berekening.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik heb drie dingen wat betekent correlatie precies? ik heb de concentraties van de buizen berekend. Voor de buizen 4t/m9 heb ik ze gewoon berekend voor 11mL. Ook heb ik de extincties berekend behalve voor buis 4. Van deze waarden heb ik een ijklijn gemaakt. voordat de ijklijn er was heb ik eerst goede assen gemaakt en de punten in de grafiek gezet. Ik zag wel dat deze punten niet precies een rechte lijn door de oorsprong zouden vormen maar wel ongeveer. zo heb ik dus een lijn langs de punten getrokken. IJklijn hoeft immers niet door alle punten te gaan.
Toen heb ik bij de concentratie van buis 4 de extinctie afgelezen. Dit heb ik gedaan door niet precies een punt op de lijn te nemen want dit is zeer onwaarschijnlijk maar door een punt net boven de ijklijn te nemen en van daar de extinctie af te lezen. Het is eigenlijk dus gegokt en de extinctie is dus waarschijnlijk niet goed. extinctie die ik had afgelezen is: 0,3895. Hoe zou ik dan de extinctie van buis 4 kunnen berekenen of heeft u dat al gedaan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Punt 1 Correlatie is een begrip uit de statistiek die je nog niet hebt gehad in de les en kun je vergeten.
(Aan de correlatie kun je zien hoe goed alle punten op 1 lijn liggen, als die 1 is liggen de punten perfect op 1 lijn en als die 0 is er geen enkel verband tussen de punten.)
Je hebt de grafiek goed gemaakt door de lijn te trekken zonder punt 4.
De extinctie van buis 4 kun je niet berekenen want dat is een meetpunt.
Als je wat jij hebt gedaan de extinctie afleest op de ijklijn dan vindt je de waarde die je had gemeten als je geen fout had gemaakt in de proef.
De 0.3895 is de tansmissie en die is 38.95 en dat is een extinctie van 1.591
Verder is de proef erg goed want de lijn is zonder punt 4 bijna perfect recht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt! ik ben eruit gekomen