Wat gebeurd er met groenten als je ze kookt? (behalve dat ze gaar worden, maar meer het chemische verhaal, lees uitleg)

Ik krijg namelijk ontzettende buikpijn als ik rauwe worteltjes eet, terwijl ik dat niet krijg als ze gekookt zijn. Wat veranderd er dan in de worteltjes dat ik daar niet op reageer? Lees van meer spastisch darm patiënten dat ze beter reageren op gekookte dan op rauwe groenten....hoe komt dat??

Toegevoegd na 31 minuten:
Zoals Nelly terecht (denk ik) opmerkt, kun je gaar voedsel makkelijker verteren dan rauw voedsel, maar waarom dan? Wat is er fysisch/chemisch veranderd in het eten waardoor dat dan ineens wel kan??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Het belangrijkste wat er gebeurt met harde groentesoorten bij koken is dat de celwand kapotgemaakt wordt door koken. Daardoor verbetert zowel de verteerbaarheid als de opneembaarheid van de voedingsstoffen van de groente. Bij wortels heeft raspen voor een deel ook al dat effect. Als je dergelijke groente rauw eet heeft het maagdarmstelsel zelf helemaal de taak om die cellulose-achtige laag af te breken. Dat kan buikpijn opleveren als je de benodigde enzymen daarvoor niet voldoende aanmaakt en darmbacteriën die rol op zich moeten nemen. Dat verteringsproces kan het beruchte opgeblazen gevoel, buikpijn en winderigheid veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje! Goed en duidelijk antwoord! Dat zal t wel zijn, jammer alleen dat ik rauwe wortels veel lekkerder vind dan gekookte, maar je rasp optie ga ik zeker proberen!
ronaldP
12 jaar geleden
Raspen gaat om de buitenkant van de wortel. De celwanden gaan daar niets van merken. Voor de rest een goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij bedoeld de hele wortel raspen (niet alleen de schil), zodat je van die kleine stukjes overhoud...toch?

Andere antwoorden (4)

volgens mij maak je onder andere bacteriën dood.
wellicht bacteriën waar de darmen gevoelig op reageren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eten moet door je lichaam verteerd worden.
Het verteren van rauwe groenten is heel wat meer werk voor je maag en darmen dan het verteren van gekookte groente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dat klinkt logisch, maar waarom dan?? Wat is er veranderd in t eten dat dat nu ineens wel gaat??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heeft met name te maken met het de vezels.
Sommige vezels zijn oplosbaar, door ze te koken eet je dus opgeloste vezels, eet je ze rauw moet je lichaam ze oplossen.
Mineralen zijn bijvoorbeeld calcium, ijzer, magnesium, kalium en jodium. Onder invloed van hitte gebeurt er niet zoveel met de mineralen in onze voeding. Er kunnen wel mineralen verloren gaan via het kookvocht.

Vitaminen zijn gevoelig voor hitte, vocht, zuurstof en licht. Tijdens de warme bereiding van voedingsmiddelen gaan vitaminen op twee manieren verloren: enerzijds lossen de wateroplosbare vitaminen op in het kookvocht dat nadien meestal wordt weggegooid, anderzijds verdragen de meeste vitaminen geen hoge temperaturen en worden zij tijdens het koken afgebroken.

Maar tijdens het koken van groente worden er veel meer bindingen verbroken, waardoor de groente zachter wordt. Heleboel Molecuulbindingen worden namelijk verbroken, dit geld ook voor veel waterstofbruggen (ook soort bindingen).

het is na mijn weten niet zo dat er ook binnen de moleculen bindingen worden verbroken, zoals dat wel het geval is als je rood vlees bruin wordt, of als je een ei bakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, interessant en duidelijk antwoord....dan is het mogelijk de hoeveelheid verbindingen waar mijn spijsverteringsstelsel moeite mee heeft, dat als deze al deels zijn afgebroken dat het dan dus beter gaat!
Groente is een kruidachtig gewas, waarvan je delen gekookt of rauw eet. De vruchten komkommer, tomaat en paprika worden vaak ook tot de groenten gerekend.

Plantkundig gezien bestaat een groenteplant uit zes afzonderlijke organen: de wortel, de steel, het blad, de bloem, de vrucht en het zaad.

Het vlezige deel van de wortel (radijs, zoete aardappel en biet) is een opslagplaats van voedingsstoffen, met name zetmeel.
Groente kan worden ingedeeld in:

•Koolsoorten: bloemkool, boerenkool, broccoli, Chinese kool, koolrabi, rode kool, savooiekool, spitskool, witte kool, inclusief zuurkool, spruitjes, paksoi
•Kiemgroenten: taugé, tuinkers
•Paddenstoelen: champignons
•Peulvruchten: doperwten, kapucijners, kousenband, peulen, snijbonen, sperziebonen, tuinbonen
•Vruchtgroenten: courgette, komkommer, paprika, pompoen, tomaten, aubergine, maïs
•Bladgroenten: andijvie, sla, spinazie, veldsla, witlof, ijsbergsla, raapstelen, zeekraal, raapstelen, postelein
•Knolgewassen: rode bieten, bospeen, waspeen, knolselderij, radijs, winterpeen, koolraap, schorseneren, pastinaak, rettich
•Stengelgewassen: bleekselderij, venkel, asperge, artisjok, rabarber
•Uien: ui, knoflook, bosui, prei
Groente levert belangrijke voedingsstoffen, zoals vitamines en mineralen en voedingsvezels. In groente zit onder andere vitamine C, vitamine A, foliumzuur, kalium, ijzer en calcium. Afhankelijk van het ras, het seizoen en bodem, bemesting en klimaat kunnen de gehaltes voedingsstoffen variëren.

Voorgesneden groente kan minder vitamine C bevatten dan ongesneden groente. Bij het schillen en snijden gaat vitamine C verloren. De celstructuur raakt beschadigd en vitamine C verdwijnt onder invloed van zuurstof. Bij groene groente komt het enzym ascorbase vrij, dat vitamine C afbreekt. Het verlies van vitamine C blijft beperkt als de voorgesneden groente luchtdicht is ingepakt.

Koken
Groente verliest tussen de 20 en 50% van de vitamines als het wordt gekookt. Kook groente niet langer dan noodzakelijk en kook het in weinig water. Ook kun je groente blancheren of stomen. Door te stomen blijft er meer smaak en vitamine Behouden. Zo blijven de meeste vitamines behouden. Het is aan te raden groente uit blik of pot kort te verwarmen tot het kookpunt. Gekookte groente is makkelijker verteerbaar, omdat de celstructuur wordt veranderd.

Het is aan te raden diepgevroren groente met weinig water volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking te koken.