waarom brandt een gloeilamp in de magnetron?

Hey mensen!
Ik moet voor scheikunde een proef/experiment gaan uitvoeren op school. Daarbij koos ik dus de experiment: ''Gloeilamp in de Magnetron''. Nou komt het dus erop aan dat ik geen bal snap van wat er op die site staat.

Kan iemand het mij in het kort uitleggen? Want ik moet het namelijk voordragen aan kinderen uit de basisschool. Op een opendag ofzo. Maar zou iemand in het geheel een korte uitleg geven waarom die dus brandt?

Met vriendelijke groet,
Chaima

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je deze site bedoelt: http://www.experimenten.nl/magnetron.html Staat er toch vrij duidelijk, probeer er zelf een beetje achter te komen, daar leer je het meeste van. Als je bijvoorbeeld de term: ''elektromagnetische golven'' niet snapt, kun je dat ook weer opzoeken. Daar leer je veel meer van.
Reddie
11 jaar geleden
Als je het zelf niet heel goed snapt, kun je het ook niet uitleggen. Dan breng je een ander hoogstens in verwarring.
Kies liever iets uit wat je wel goed snapt.
Elektromagnetisme is nogal complex, en niet direct iets voor de basisschool, tenzij je er ERG goed in thuis bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heeft Reddie inderdaad een punt. Elektromagnetisme aan kinderen onder de 12 uitleggen is inderdaad lastig...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kan gevaarlijk zijn ! Don't do this at home ! Breng die basis scholieren niet op gekke ideeën .
Reddie
11 jaar geleden
Dit experiment valt niet onder scheikunde, maar onder natuurkunde.

Antwoorden (2)

Om van buiten zicht te hebben wat en hoe er met de inhoud van de magnetron gebeurt zodat je desgewenst kunt ingrijpen.
Bijvoorbeeld als het overkookt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Ik heb het vermoeden dat de vraagsteller een andere gloeilamp bedoelt. Namelijk een kapotte die je er in legt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou best kunnen, maar ik ga er van uit dat mensen zeggen en schrijven wat ze bedoelen. M.i. is mijn antwoord op de vraag daarom juist. Anders moet de vraagsteller eerst met goed gevolg de cursus volgen begrijpelijk schrijven en lezen. Ik hoop voor de toekomst van ons en onze jeugd dat de vraagsteller (nog) geen leraar /onderwijzer is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, de vraag was mij anders geheel duidelijk. Misschien een cursus begrijpend lezen volgen zelf.
Reddie
11 jaar geleden
Wel mijn compliment voor het "out off the box" denken.
+
Als je een gloeilamp in de magnetron legt, kan deze gaan branden.
De dubbel gespiraliseerde gloeidraad wordt door de lange golven van de magnetron gezien als enige windingen , de windingen IN de windingen zijn te klein voor de magnetrongolven.
De grote windingen gaan door de snelle wisselstroom en capaciteit gloeien.
Op soortgelijke wijze liet Nikola Tesla gloeilampen branden zonder draadverbindingen.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb hier de nodige ervaring mee, weest voorzichtig met gloeilampen in magnetrons en sluit de gloeilamp KORT, zodat de enorm hoge spanning die de spoel, gevormd door de gloeidraad vormt (!) zijn duizenden volts niet een overslag geven tussen de E27 fitting en de onderste aansluiting in het midden.
Deze kan een vlamboog ontwikkelen waar je van schrikt die al snel 10KV kan geven.
Neem voor proeven een oude maar goede magnetron, niet elke magnetron -buis is gecharmeerd van deze vreemde belasting.

Ook flitsbuizen en HID buizen van 1200W en hoger gaan in de magnetron branden en dit met een aanzienlijke lichtopbrengst.
Omdat deze GEEN gloeidraad als spoel hebben , wekken deze geen zeer hoge spanningen op , het gas ioniseert onder de invloed van de ruim 2 GHz 1000Watt.
Zelf leg ik ter demo wel eens 5000 Watt HID lampen in de magnetron en verbijster de mensen met de hoeveelheid licht die dan van de plaats komt waar normaal gesproken de kip ligt te garen.....

Met nadruk wijs ik er op dat magnetrons die niet gesloten zijn maar wel werken uitermate gevaarlijk zijn, in enige seconden zijn je oogbollen niet meer transparant (als je in de vuurlinie zit en ziet je nooit meer wat scherp.

Sowieso is een ontmantelde magnetron extreem gevaarlijk, de 2.5KV/1/2 A en de condensator van 1 uF 2500VAC kunnen stroomstoten uitdelen die instantaan dodelijk kunnen zijn.

Een magnetron is veilig bij een intacte behuizing met correct werkende interlocks en in vrijwel alle andere gevallen wanneer er stroom op wordt gezet, levens gevaarlijk.
Weest dus erg voorzichtig met wat je in een magnetron doet.!

Mits juist toegepast kun je er een geweldig interessante spreekbeurt over houden met spectaculaire proeven!!

(ik heb er al eens een 10 mee gescoord)