wat gebeurt er als je natronloogoplossing met zoutzuur mengt?

bijv. de ph waarde

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huizwerk?

Antwoorden (3)

Als je natronloog bij zoutzuur gooit zal de pH-waarde stijgen. Als je zoutzuur bij natronloog gooit zal de pH-waarde dalen.

In welke mate is afhankelijk van de hoeveelheden en de concentraties.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog een belangrijke om te onthouden:
Zuur + base = Zout + water. (indien het geen evenwichtsreactie is)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel je hebt een oplossing met zoutzuur (HCl). Dan heb je losse H+ deeltjes en losse Cl- deeltjes. Hoe meer H+ deeltjes, hoe lager de pH (chemisten logica ;) )

Als je Natronloog (NaOH) oplost in water, krijg je een oplossing met losse OH- deeltjes en losse Na+ deeltjes.

Nu is het zo dat 1 OH- deeltje, en 1 H+ deeltje samen een watermolecuul vormen.

Daarom is OH- het tegengestelde van H+, wat pH betreft. Want hoe meer OH- deeltjes, hoe hoger de pH.

Dus als je een oplossing zoutzuur hebt (veel H+, dus pH is laag) , en je voegt daar natronloog bij, dan gaan die H+ en OH- reageren tot H2O moleculen.

Daardoor zijn er uiteindelijk minder H+ deeltjes in de oplossing, en zal de pH gestegen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij pH 7 heb je zout en water en geen afvalproducten.
Uitgaande van zuivere stoffen.
Onder zout versta ik hier NaCl.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat houdt dus in dat je met het gevormde product wat bestaat uit sterk zuur en zeer agressieve base in principe de sop op smaak kunt brengen. Wel graag eerst checken op pH 7.