Wanneer de resulterende kracht 0 is, zal het object niet versnellen. Op een auto die met een constante snelheid rijdt werkt geen resulterende kracht. De kracht die de auto aandrijft is even groot als de wrijvingskracht van wind en wegdek die de auto remt, waardoor de auto geen versnelling ondervindt.
Als het punt een massa heeft kan het alleen maar een versnelling krijgen als er ook een resulterende kracht op het punt werkt.

Maw een resulterende kracht doet de snelheid verhogen of verlagen

Versnelling of acceleratie is een begrip uit de natuurkunde waarmee de verandering van de snelheid van een punt wordt aangegeven.

Verandering van snelheid kan betekenen dat een punt sneller gaat maar ook dat het langzamer gaat (een negatieve versnelling is een vertraging) of dat de bewegingsrichting verandert.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Versnelling_(natuurkunde)
erotisi
8 jaar geleden
Bij natuurkunde heb je verschillende krachten, denk hierbij aan de zwaartekracht. De resulterende kracht is de uiteindelijk kracht in Newton in de richting waarheen je versneld, en waar dus het voorwerp heen gaat versnellen. Als de resterende kracht 0N is. Dan blijf je met dezelfde snelheid voortbewegen en versnel/verlangzaam je dus niet. Je hoeft dus niet per se stil te staan bij een resulterende kracht van 0. Bij een resulterende kracht behoud je dus je vorige snelheid. Als de kracht dus groter dan 0 Newton is ga je elke seconde sneller in een bepaalde richting.

Toegevoegd na 51 seconden:
Je kunt het berekenen met de parallellogram methode. Kijk hiervoor in je natuurkunde boek of google het.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De som in grootte en richting van alle krachten die op een object werken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoewel de antwoorden hierboven niet fout zijn missen ze naar mijn idee wel de (eenvoudige) uitleg van het begrip zelf. Vandaar nog een antwoord van mij:

Stel je hebt een voorwerp en je oefent daar kracht op uit.

B.v. en bal waar je tegenaan tikt.

Dan heeft die kracht een bepaalde sterkte en een bepaalde richting.

Wanneer de bal vrij kan bewegen dan zal hij in het verlengde van die kracht gaan rollen.
Tik je vanuit een andere richting, dan zal de bal in een andere richting gaan rollen.
Tik je harder of zachter tegen de bal dan zal die verder of minder ver gaan rollen.

Tot zover is het vrij simpel.

Maar nu komt er een tweede kracht bij.

Stel je tikt vanuit de ene kant met een bepaalde kracht tegen de bal en tegelijk vanuit precies de tegenovergestelde richting met dezelfde kracht.
Het RESULTAAT is dat beide krachten elkaar opheffen; de bal zal niet bewegen.

We zeggen dan dat de resulterende kracht 0 is.

Nu gaan we nog een stapje verder:

De maat waar we krachten in meten is Newton (afgekort als: N)

Aan de ene kant tikken we tegen de bal met een bepaalde kracht, zeg 1 Newton. Tegelijk tikken we aan de andere kant 1,5x zo hard tegen de bal: 1,5 Newton, dus.
Omdat de laatste kracht sterker is dan de eerste zal hij niet volledig opgeheven worden. Er blijft kracht over: 0,5 Newton, om precies te zijn. Die 0,5 N is het resultaat van de som 1,5 N - 1 N = 0,5 N.

We zeggen dan dat de resulterende kracht 0,5 Newton is.

Dat optellen en aftrekken mag in dit geval omdat de krachten recht tegenover elkaar staan.

Gaan we de krachten onder verschillende hoeken toepassen, dan worden de berekeningen ingewikkelder, maar, tenzij alle krachten elkaar opheffen, blijft er altijd een kracht met een bepaalde grootte en richting over die de bal in een richting laat rollen.

DIE kracht noemen we de resulterende kracht.
Ozewiezewozewiezewallakristallix