"Het feit dat water door een afvoer ook altijd met een draaiende beweging wegloopt wordt niet veroorzaakt door het Corioliseffect. Een verkeerd begrip van de grootte van het effect, heeft geleid tot het broodjeaapverhaal dat op het noordelijk halfrond het water in alle wastafels de ene kant op zou draaien, en op het zuidelijk halfrond de andere kant op.

Vergeleken met de draaiingen die normaliter voorkomen (zoals banden van een auto, een CD, of een leeglopende wastafel) is de draaisnelheid van de aarde zeer traag, namelijk slechts één omwenteling per dag. Het effect speelt dus in de praktijk geen rol in de draairichting waarin het water uit een badkuip of wastafel wegloopt. Het kan door een zeer zorgvuldig experiment, waarbij alle andere draaiingen worden uitgesloten wel worden aangetoond. De draairichting van het water dat wegloopt uit een wastafel of bad wordt in de praktijk veroorzaakt door allerhande toevallige invloeden, zoals de kromming van de afvoerbuis onder het roostertje, vuil op het roostertje of aan de onderkant ervan, enz."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat doet het wel..

Als je een draaikolk hebt bijvoorbeeld in het bad, of de gootsteen zie je dat het hier altijd linksom draait (tenzij je er zelf invloed op uit oefent.

Op het Noordelijk halfrond draait het water linksom en op het zuidelijk halfrond rechtsom...

Als je in de buurt van de evenaar bent kun je dit fenomeen al zien door 100 km boven en 100 km onder de evenaar een kleine draaikolk te maken.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je dan een geweldige draaikolk zou krijgen op de evenaar. En die is er niet. Het water draait met de aarde mee. En dat is maar goed ook.
AWM