Welke rij dominostenen valt sneller om, eentje waarbij de stenen kort op elkaar staan of juist veraf?

Stel je hebt twee rijen dominostenen elk 100 m lang. De ene rij heeft 100 stenen en de andere rij 200 stenen. Vooropgesteld is dat elke rij helemaal omvalt. Welke van die rijen is als eerste helemaal omgevallen? En waardoor komt dat?

erotisi
7 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

In jouw voorbeeld blijven beide rijen staan. 100 stenen verdeeld over 100 meter, dat is een meter uit elkaar!

Maar de vraag: valt de rij sneller om als de stenen dichter op elkaar staan?
Er is een bepaalde 'ideale' verhouding tussen hoogte van de steen, dikte van de steen (i.v.m. kantelpunt) en afstand tussen de stenen om de grootste 'omvalsnelheid' te krijgen. Zet je de stenen dichter op elkaar, dan valt het langzamer, maar zet je ze verder uit elkaar, valt het ook langzamer.

Toegevoegd na 18 minuten:
We hebben er vroeger op school (25 jaar geleden) eens een wiskunde-opgave over gehad om die ideale afstand te berekenen. Als de stenen te dicht bij elkaar staan, vallen ze niet om. De ene leunt dan tegen de ander maar heeft te weinig valsnelheid opgebouwd om de volgende ook om te duwen. Staan ze te ver uit elkaar, dan raakt de ene steen de volgende te laag, waardoor die niet omvalt maar wegschuift. Er was dus een minimale en maximale afstand om de rij om te kunnen laten vallen. En in die marge was nog iets uit te rekenen met valsnelheid (per steen). Hoe langer de steen aan het vallen is, hoe groter de valsnelheid is. Eén steen valt sneller 4cm dan dat 2 stenen 2cm vallen (na elkaar).
Dus de snelste manier om de rij om te laten vallen is de stenen zo ver mogelijk uit elkaar, dat je nog zeker weet dat ze wel gaan vallen.
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
'Eén steen valt sneller 4cm dan dat 2 stenen 2cm vallen'. Daar zat ik ook aan te denken, en dat komt dan doordat g=9,81 m/s2?
Inekez1
7 jaar geleden
Ja, precies!
erotisi
7 jaar geleden
En daardoor zal dat geen argument zijn dat geluid in mediums met kleinere dichtheid het geluid zich sneller voortplant. Maar welke mechanismen voor de geluidssnelheid in bepaalde media zouden daar wel verantwoordleijk voor zijn? Enig idee? Of misschien iets voor een volgende vraag?
Inekez1
7 jaar geleden
Ik ben niet zo thuis in geluidsgolven enzo. Maak er een nieuwe vraag van, dan weet misschien iemand anders het antwoord.
Thecis
7 jaar geleden
Misschien dat ik iets mis hier maar wat heeft de geluidssnelheid te maken het omvallen vd stenen? En dat 1 steen sneller 4 cm valt lijkt mij meer aan de kanteling te liggen dan aan de valversnelling. Immers, als de massa's gelijk zijn zal het niet uitmaken tenzij je de kanteling mee neemt. En die heeft te maken met de voorwaartse component van de snelheid van de steen.
Inekez1
7 jaar geleden
Ik denk dat erotisi een verband probeerde te zoeken tussen het omvallen van een rij dominostenen en de voortplanting van geluidsgolven. De afstand tussen 2 dominostenen vergelijken met de golflengte. Neemt de geluidssnelheid toe of af bij grotere golflengte versus neemt de valsnelheid (van de rij!) toe of af als de stenen verder uit elkaar staan? De valsnelheid per steen heeft inderdaad te maken met die kanteling. De valversnelling wordt altijd alleen maar berekend over het verticale deel van de valbeweging. Stenen die verder uit elkaar staan hebben een grotere verticale component in hun valbeweging en bouwen daardoor meer valsnelheid op dan stenen die dichtbij elkaar staan. "Immers, als de massa’s gelijk zijn zal het niet uitmaken tenzij je de kanteling mee neemt."
Aangezien de vraag gaat over dominostenen die omvallen in een rij, heb ik in mijn antwoord geen onderscheid gemaakt tussen dominostenen die omvallen vanaf een kantelpunt en dominostenen die je vanuit de lucht naar beneden laat vallen. Dat laatste is niet aan de orde en dat leek mij vrij voor de hand liggend.
Thecis
7 jaar geleden
@Inekez1
Dank, ik dacht al even dat ik abuis was. Kronkel is weer weg :-)