Warom druipt een koordje van een theezakje niet?

Als je een draad of koordje uit een bak water laat komen, kun je b.v. je plantjes water geven. Maar als je een theezakje in een kop water hangt loopt het water er niet via het koordje uit. Hoe doen ze dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het draadje is redelijk stevig getwijnd, meer hoeft niet . Het hevel-systeem werkt alleen als de draad eerst helemaal doorweekt wordt én het uiteinde lager hangt dan het deel dan in de vloeistof ligt. Het gewicht van de ‘kolom’ vloeistof in het hangende deel is dan zwaarder dan dat aan de binnenkant en ‘zuigt’ het vocht naar buiten en beneden. . En om een beetje effect te hebben moet de draad veel water kunnen opnemen, dus dik en ‘luchtig’ zijn.
Voor een theezakje gaan meestal geen van de drie voorwaarden op, dus daarom loopt je kopje niet leeg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus.
Ivana
9 jaar geleden
Plus.
Bij planten water geven op deze manier gebruik je dus wollen draden.