Als het percentage van het aardoppervlak dat bewoond is, zo gering is ; hoe kan ernstige (lucht)vervuiling dan verklaard worden ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Het percentage lijkt misschien niet veel. Maar al deze mensen bij elkaar maken er toch wel een puinhoop van. Alles wat we kwijt moeten storten we of in dit geval word het de lucht in geblazen. Met al onze gemotoriseerde voertuigen, de industrie, het vee enz. word de lucht erg vervuild. Daar komen de natuurlijke vervuilingen nog eens bovenop zoals de bosbranden en de vulkaanuitbarstingen. Ook worden er overal op aarde gigantisch grote oppervlakten aan wouden gekapt dat ook de kwaliteit van de lucht sterk doet afnemen.
De Natuur produceert zelf de meeste CO2, totdat de mens begon zelfs voor de volle 100%.
Maar de natuur heeft daarvoor vele miljoenen jaren terug zelf de oplossing gecreëerd: regenwouden, de longen van de aarde die het CO2 weer in schone zuurstof omzetten en de CO2 in de grond opslaan. Maar de mens zorgt voor een ecologische ramp, omdat de 'houtmaffia' ter wille van het gewin die longen in enorm tempo aan het kappen zijn.
Dat is te vergelijken met een zware roker wiens longen uit het lichaam worden gerukt.
Al de beweringen dat er tegenwoordig wordt bij geplant en zelfs dat er meer groen is dan ooit tevoren, doet niet af aan het feit dat dit nooit die regenwouden kan compenseren en vervangen. Waar de Natuur eeuwenlang aan heeft gewerkt kan de mens nooit in een paar jaar herstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zowieso is er een groot deel van het aardoppervlak wel bewoont. Maar dat ter zijde: Industrie, auto's etc zorgen voor allerlei afval gassen die die lucht in gaan. omdat er op grotere hoogte sterke wind staat, vervmengd de lucht goed en krijg je op het grootste deel van de wereld te maken met afval stoffen die op hele andere plekken geproduceert worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aldus:
De genoemde 2% zit barstensstampvol mensen die, per persoon, zwakzinnig veel gorigheid de lucht inpompen. Dat volstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welk percentage van de wereld bewoond is heeft niets met de hoeveelheid luchtvervuiling te maken. Het gaat gewoon om de steriele cijfers hoeveel vervuiling we de atmosfeer in jagen, of dit nu door 10 duizend of 10 miljard mensen gebeurd.
Op dit moment hebben we meer dan 6 miljard mensen op de wereld en die stoten met elkaar zoveel vervuilende stoffen de atmosfeer in, dat de natuur niet meer in staat is deze stoffen dusdanig te neutraliseren dat ze niet maar als vervuilend kunnen worden aangemerkt. Als je een glas wijn drinkt heeft je lichaam er geen probleem mee de alcohol te verwerken, om te zetten en af te voeren. Als je iedere dag een paar liter wijn drinkt kan je lichaam dit niet meer verwerken (v.n. de lever), krijg je het delirium (alcoholvergiftiging) en ga je dood. Het gaat dus om het woordje te veel.
Neem nu CO2.
CO2 is een essentiële voorwaarde voor alle leven op aarde. Het is een van de belangrijkste bouwstenen van het leven. Zonder CO2 geen planten, dieren en mensen. Er is dus niets fouts aan CO2 zoals sommige mensen denken. Nee, het is een voorwaarde voor leven.
Zolang nu het gehalte CO2 maar in balans is met de andere gassen waaruit lucht bestaat is er niets aan het handje. Omdat we echter zo graag tv willen kijken en auto willen rijden, produceren we zoveel extra CO2 en jagen dat de atmosfeer in, dat de natuur geen kans meer ziet het noodzakelijke aandeel CO2 in de lucht constant te houden. De meeste geleerden zijn het er over eens dat de stijging van het aandeel CO2 in de lucht, samen met andere gassen, de vermoedelijke oorzaak is van het broeikaseffect. Het gaat er dus niet om DAT we CO2 produceren, dat doe je al als je uitademt, maar HOEVEEL. De conclusie is dus dat er TE VEEL CO2 (denk aan het alcohol voorbeeld) geproduceerd wordt door de huidige wereldbevolking en dit is onafhankelijk van waar ze wonen. Ik hoop dat dit het antwoord op je vraag is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je had ook kunnen vragen hoeveel kan 1 mens vernielen.Als 1 miljoen mensen allemaal besluiten allemaal 1 boom in hun tuin te kappen zijn er al 1 miljoen bomen weg.Alleen we zijn met 6,7 miljard en zijn druk bezig de steden en de industrie terreinen uit te breiden.En alles wat we maken is ooit in een co2 pruducerende oven gemaakt .Autos plastic laptops, bakstenen benzine.Echt alles wat we hebben, is ooit in een oven gevormd.ja en dan heb je de oorzaak van lucht vervuiling te pakken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In je vraag zit de aanname dat er een ernstige luchtvervuiling is. Maar het is maar de vraag of de lucht wel zo vervuild is...

Het ligt er namelijk helemaal aan waar je kijkt. Als je midden in de randstad kijkt, dan zal je daar een zeer vuile lucht zien (soms zelfs letterlijk).
Ga je echter kijken bovenop een hoge berg, midden op een oceaan of midden in het regenwoud, zal je misschien wel helemaal geen vervuiling tegenkomen.