Als het massapercentage 10% is, dan bestaat 10% van het gewicht uit NH3.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja begrijp ik, maar is dan 10% van alle moleculen ammoniak of niet?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee niet 10% van het aantal moleculen, maar 10 % van het gewicht.
Moleculen van verschillende stoffen kunnen nu eenmaal een ander gewicht hebben.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Oké dankuwel
Nee, massapercentage is niet hetzelfde als molecuulpercentage. Voor ammonia geldt dat de ammoniakmoleculen net iets lichter zijn dan de watermoleculen, nl 17 u tegen 18 u. Het aantal ammonia-atomen zal dus iets meer dan 10% moeten zijn om aan 10% massa te komen.
Een eenvoudige berekening leert dat het 10,526% is.
Nl. oplossing van de vergelijking 9*17x = 18(1-x).
WimNobel