is magnetisme een mogelijke (permanente) energiebron.

Is de magnetische kracht (v.e.magneet) bruikbaar als energiebron en derhalve (bij een permanente magneet) een onuitputtelijke bron van energie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (4)

Neen, omdat alleen bij een modulerend magneetveld in een geleider stroom opgewekt wordt.
Dat moduleren kost energie (arbeid) welke voor een flink deel als electrische energie vrij komt.
Permanente stilstaande magneetvelden wekken op zich geen stroom op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een zeer discutabel onderwerp waar al velen hun kostbare hersencellen mee oververhit hebben.
Als je er logisch over nadenkt kan het niet, een magneet is eigenlijk net als een veer, je stopt arbeid in het indrukken ervan. Of in dit geval het naar elkaar toebrengen van 2 magneten met gelijkwaardige polen. Vervolgens geeft de veer of geven de magneten de ingevoerde arbeid terug, minus een beetje verlies aan wrijving van de bewegende delen aan elkaar of de statische delen.

Er zijn lieden die echter claimen een magische motor te hebben gebouwd die na 1 zwengeltje gegeven te hebben gewoon uren blijft doordraaien. Of een generator die met over-unity zou werken, die dus meer elektrische energie zou geven dan je er met mechanische energie in zou stoppen.

De energie zou dan bijvoorbeeld uit een andere universum moeten komen, hoe onwaarschijnlijk klinkt dat?

Eerst zelf zien roept mijn verlangen dan..!

Het zou wereldnieuws zijn als een dergelijk resultaat zou worden geboekt. De schoorsteenmantel zou alvast opgeruimd kunnen worden gemaakt om er de Nobelprijs op te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ goeie uitleg!
Nee, een metalen voorwerp wordt wel continu aangetrokken door de magneet. Maar het kost weer evenveel energie om het er weer vandaan te halen. Een magneet levert dus, net zoals zwaartekracht, geen permanente energiebron. Tenzij je het combineert met een handige manier om het aangetrokken voorwerp weer bij de magneet vandaan te halen om opnieuw te laten aantrekken. (zoals bij watervallen aangedreven door zwaartekracht, hierbij wordt door zon, regen enz. het water weer naar boven gebracht)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Magneten oefenen sterke krachten op elkaar uit omdat er een magneetveld omheen hangt. In magneetvelden zit veel energie. Die wordt gebruikt in bijvoorbeeld motoren om elektrisch vermogen om te zetten in voortbeweging. Inderdaad levert het energie op als je permanente magneten vlak bij elkaar brengt.

Nu is er alleen een probleem. Je hebt niet veel aan een motor die maar één slag maakt en dan ophoudt. Je moet die magneten dus weer van elkaar af trekken. En dat kost minstens zoveel energie als ze bij elkaar brengen. Dus netto schiet je er niets mee op.
Ondertussen weten we ook waarom: de vier wetten van Maxwell zeggen dat elektrische en magnetische velden conservatief zijn. Dat wil zeggen: als het veld niet verandert, kost (of levert) het netto geen energie als je met een lading (elektrisch veld) of een magneet (magnetisch veld) van een bepaalde plaats een beweging (maakt niet uit welke) maakt en dan weer terugkeert op precies dezelfde plaats.
Dus ook meerdere magneten gebruiken helpt niet: die andere magneten gebruiken dan precies even veel energie als ze opleveren.

Het antwoord is dus nee.