Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat wordt er precies bedoeld met het uitgloeien van een koolstaaf?

Eerder zag ik hier in een reactie dat iemand het had over het uitgloeien van een koolstaaf uit een zink-batterij om deze te gebruiken voor elektrolyse. Nu zou ik graag willen weten wat er precies bedoeld wordt met uitgloeien.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De anode van een zink-koolstof-batterij is een staaf van grafiet. Deze staat omgeven door bruinsteenpoeder (MnO2) met elektrolyt (ammoniumchloride NH4Cl). Door de grafietstaaf uit te gloeien (even in een gasvlam roodgloeiend maken) verwijder je de restjes ammoniumchloride die dan sublimeert. De staaf is dan letterlijk brandschoon voor elektrolyse. Zou je de ammoniumchloride niet weg gloeien, dan kan het chloride-ion de elektrolyse verstoren met bijproducten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor de reactie, ik lees op sommige plekken dat je ook grafiet stiften uit potloden kan gebruiken, heb je dan geen last van die bijproducten? Of dit bijvoorbeeld, zou dat ook werken: https://www.outdoorstunter.nl/koolstaaf-voor-handwarmer-20-stuks.html
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Fg004
Onder de link die jij geeft worden normale koolstofstaafjes genoemd. Dits is zogenaamde amorfe koolstof die ook wat poreus is. Deze koolstof zal niet zo geweldig de stroom geleiden. Potloodpunten worden gemaakt van grafiet met klei. Grafiet heeft een lagenstructuur en is daarom stroom-geleidend. Het kan dus wel, maar de staafjes uit baterijen zijn beter.
De batterij-staafjes hoef je ook niet persé te gloeien. Als je de buitenkant goed schoon maakt (afspoelen en afvegen) en daarna een beetje schuurt met wat schuurpapier gaat de elektrolyse net zo goed.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor deze reactie

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding