Waarom smelt het ijs op de Noordpool als het daar -25 graden of kouder is?

update: Waarom smelt het ijs aan de bovenkant cq waarom sijpelt er water uit het ijs?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

ijs smelt als de druk erop hoog is. je kan bijvoorbeeld schaatsen, omdat de druk van een dun schaats ijzer zo hoog is dat het ijs smelt, dus je glijdt op water, wat daarna gelijk weer bevriest. ik kan me voorstellen dat het ijs op de noordpool zo dik is, dat de druk van het gewicht zo hoog is, dat smelten optreedt. ik was afgelopen zomer onder een gletsjer die ook aan de onderkant smolt omdat de druk zo hoog was.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bedenk dat het ijs omringd wordt door zeewater dat veel warmer is dan de buitenlucht, die inderdaad heel koud is. Zeewater is vloeibaar, en dus mobiel, en kan dus warmte meenemen van andere delen van de wereld. Dit worden (warme) golfstromen genoemd. De warmte van het water wordt afgegeven aan het ijs, zodat het ijs smelt.
Hoe warmer de aarde is, hoe warmer de golfstromen, hoe meer ijs er smelt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het ijs smelt niet zozeer, alswel dat het verdampt. Bovendien breekt het aan de randen af en wat er losbreekt drijft naar warmer gebied waar het wel smelt.
Bij uitblijven van diepe kou in de winter groeit het ijs minder hard aan dan dat het door verdamping en afkalven verdwijnt. En zo lijkt de noordpool te smelten.

Overigens kan in de zomer de temperatuur op de Noordpool wel degelijk boven de 0 graden komen. En dan smelt er ook ijs weg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het verschijnsel komt ook voor doordat het zeewater zout is, maar het ijs van zeewater niet. Door het bevriezen van water wordt het zout weer zoutkristallen. zoutwater heeft een later vriespunt dan 'gewoon' water. Als nu door bv de wind kout op de ijsberg terechtkomt, krijg je een zelfde effect als wanneer op straat wordt gestrooid. Het zout doet het ijs weer smelten.

Dit zou suggereren dat de ijsbergen in het water ook smelten, en ook dat is wel het geval, maar doordat de aangroei van ijs ook plaatsvindt doordat het zeewater wel koud is, is dit relatief weinig. het gaat hier dus om een evenwicht.