Is het mogelijk om opgewekte energie te vermenigvuldigen?

Ik besprak laatst met iemand een idee waarvan ik denk dat het niet mogelijk is, maar ik weet het niet helemaal zeker. De opzet die hij me gaf was alsvolgt:

- Een zonnepaneel drijft een waterpompje aan.
- De waterstraal drijft een klein waterrad aan door er in twee richtingen water op te spuiten in een afgesloten kastje (dus aandrijving van twee richtingen met hoog rendement).
- Het water uit dit rad stroomt verder naar een volgend waterrad, waarna het doorstroomt naar het volgende rad en drijft in potentie talloze raderen aan.
- Ieder waterrad drijft een dynamo aan, en leveren tezamen zo meer energie dan het pompje verbruikt.
- Het systeem kan dmv de pomp door blijven werken (zolang de zon schijnt) en zo energie opwekken.

Is dit (of eventueel in een aangepaste opstelling) mogelijk? Kan energie op zo'n manier worden vermenigvuldigd (kan het überhaupt)? Of verbruikt de pomp uiteindelijk onvermijdelijk meer energie dan de waterraderen opleveren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je blijft proberen het perpetuum mobile uit te vinden he ?
Hier heb je trouwens wel toegevoegde energie ; de zon. Daar moet je een eind mee kunnen komen.

Het beste antwoord

De pomp verbruikt onvermijdelijk meer energie dan de waterraderen opleveren. Je zonnepaneel zou dat kunnen compenseren, maar meer energie dan uit je zonnepaneel komt kun je op deze manier nooit opwekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee. Je kunt niet 'talloze' waterraden aandrijven met een waterstroompje. Het draaien geeft energieverlies door wrijving en het aandrijven van de dynamo's kost energie waardoor je waterrad minder hard gaat draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat kan niet. De waterstraal die je naar boven pompt heeft weliswaar energie-opwekkend vermogen door de potentiele energie (Zwaartekracth). Echter, de hoeveelheid energie die je nodig hebt om het water naar boven te krijgen is altijd (Dankzij verliezen in de pomp) lager dan de potentiele energie die je op kan wekken bij het weer naar beneden stromen van het water.