Een magneet heeft eigenlijk geen kracht maar heeft een veld om zich heen. Die ontstaan omdat relatief veel electronen om de atoomkernen van de magneet heen in min of meer een vlak liggen en dezelfde kant op draaien, dus allemaal kleine electromagneetjes die samen de magneet vormen en het magnetisch veld doen ontstaan.
Het lijkt of een magneet een kracht heeft en zo wordt dat ook weleens genoemd.
Die kracht is nodig om een magneet echter ergens van los te trekken.
Toch zou je kracht op zich om moeten kunnen zetten in energie.
Dat kan echter alleen door het magnetisch veld te doen wisselen in de buurt van een electrische geleider.
DAAR IS ECHTER KRACHT (in de zin van arbeid) VOOR NODIG.
Een magneet produceert dus zelf GEEN energie.
Dat is heel jammer, was dat zo, dan hadden we geen energieprobleem meer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door de polariserende werking van electronen in ijzer:

http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20060314_magneten04:
Nou, ijzer bestaat uit allemaal kleine ijzerdeeltjes. Al die deeltjes zijn eigenlijk piepkleine magneetjes. Maar omdat ze in een normaal stuk ijzer kriskras door elkaar liggen en allemaal een andere kant op wijzen, merk je daar niets van. In een magneet liggen al die ijzerdeeltjes allemaal keurig netjes dezelfde kant op. Dan versterken ze elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een lang verhaal maar wel terug te vinden op de site.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke elektrische stroom veroorzaakt een magneetveld.
Nou hebben ook atomen electronen (= stroom) om de kernen vliegen. Bij de meeste stoffen die je in je handen krijgt vliegen als die electronen in willekeurige richting rondom hun kern. En daarmee heffen die elkaars mini magneegtveldjes op.
Echter, binnen bepaalde stoffen (ijzer,kobalt, nikkel) kunnen de atomen zo geordend worden dat de electronen wel dezelfde kant op rond de atoomkernen vliegen waardoor die miniveldjes elkaar niet meer opheffen en zo wordt er dan wel een effectieve magneet werking gecreeerd.