Hoe bereken je de elektrische lading?

Hallo,
Ik heb een natuurkunde proefwerk morgen, maar hoe erg ik mijn best ook doe; ik snap er niks van.
Nu is mij gevraagd hoe ik de elektrische lading (Q) moet uitrekenen... weet iemand misschien hoe dat moet? Zou me heel erg helpen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_lading
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb al gekeken op wikipedia, maar ik snap die formule dus ook niet! Ook al vind ik de stof die we nu krijgen ontzettend moeilijk, het is simpeler dan wat er op die pagina staat!! Toch bedankt voor het antwoord :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enig idee welke gegevens je krijgt?

Het beste antwoord

Lading (q of Q) is dus een eigenschap van een deeltje. Er zijn een paar formules die 'lading' relateren:

Stroomsterkte I= Q/t (lading per tijdseenheid --> hoeveel lading er per tijdseenheid langs'stroomt')

Elektrische veldsterkte: E.v.s. = F_el / Q (kracht per lading)
Dus Q = E.v.s. * F_el

Lorentzkracht: F_l = v * |q| * B --> q = F_l / (B*v)

Er zijn dus heel veel opties, afhankelijk van de gegevens ;p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Samsung, het grappig is dat ik daar net een proefwerk over heb gehad (eergisteren) :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lorentzkracht, Elektrische velden, versnellingen in velden, lorentzkracht, toepassingen, wisselstroom, inductie, flux(verandering), effectieve stroom en maximale stroom, golfbewegingen, elektromagneten, weerstand van een draad, etc. alles ;p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het heeft allemaal geholpen, ontzettend bedankt!

Andere antwoorden (1)

Lading is een fundamentele eigenschap van elektriciteit en wordt gemeten in Coulomb (C). Een lading kan positief (+) en negatief (-) zijn. Twee gelijke ladingen stoten elkaar af (++) en (—), de tegenovergestelde ladingen trekken elkaar aan (+-).

De hoeveelheid lading (gemeten in Coulomb) die per seconden langs een bepaald punt gaat wordt gemeten in Ampére (I)

Elektrische spanning, ook wel het potentiaalverschil zegt hoeveel elektriciteit er kan worden getransporteerd. Negatieve stroom wilt uit de richting van een negatieve concentratie (—). De hoeveelheid waarin dit gebeurt wordt gemeten in Volt (U)

Het vermogen (P) zegt hoeveel Watt er nodig is om een lading te transporteren.

Je kunt nu uit de formule I = P/U het aantal Ampére halen.