Omdat de stijgende warme lucht in koudere lucht komt en hier afkoelt.
Daarom is er een luchtcirculatie in huis. De lucht stijgt bij de verwarming en komt bij het plafond, hier gaat het langs en daalt uiteindelijk omdat de lucht weer is afgekoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En je bent toch ook een stukje dichter bij de zon, zou je zeggen?
De zon verwarmt de lucht en voornamelijk het aardoppervlak.
Er is minder lucht daarboven om te verwarmen en het aardoppervlak is verder weg. Je hebt natuurlijk wel de berg zelf, maar ook die kan de ijlere lucht niet goed opwarmen.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja , maar boven de 12.000 meter wordt het toch weer warmer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heeft antwoordman ze dag niet of zo. Morgen misschien met je andere been eerst uit bed?
AWM
14 jaar geleden
We hebben het over bergen. De hoogste is onder de 9 km.
Warme lucht koelt af! De omgeving onttrekt warmte aan de warmte, dus tegen de tijd dat de warme lucht bovenaan de berg is aanbeland is die afgekoelt.
Deze info heb ik van mijn echtgenoot die meteoroloog is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de zon warmt het aardoppervlakte op,welke de lucht opwarmt de lucht stijgt op en koelt dus weer af omdat deze verder van de aardoppervlakte af ligt waarna hij weer daalt om vervolgens weer op te warmen. Nu is het zo dat hoe groter de luchtlaag is die tussen de zon en de aaroppervlakte zit des te beter is de isolatiewaarde van die laag,en des te meer warmteopslaand vermogen heeft die laag,waardoor het aan de aaroppervlakte steeds warmer word.De zonnestralen die de aarde bereiken zijn geen warmtestralen maar lichtstralen,en worden pas in de dampkring weer omgezet in warmte waarbij de broeikasgassen een belangrijke rol spelen,
boven op de bergen is die laag dunner,dus de isolatiewaarde en de laag met broeikasgassen minder,het verwarmende oppervlakte is minder als in een laagvlakte,en de stand van de instraling door de zon is anders,waardoor alweer minder warmte gevormt word.
dus boven op de berg koelt het sneller af en er wordt minder licht in warmte omgezet,en er word meer uv licht doorgelaten wat meteen verklaard waarom je in de bergen sneller bruin word.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
warme lucht is soortelijk lichter dan koude lucht, dus stijgt daarin op. Dit staat los van het verschijnsel dat het hoger in de atmosfeer kouder is. Bij elke 100 meter stijging is de temperatuur in normale gevallen een graad Celsius lager, tot ongeveer 10 kilometer hoogte. Dit komt omdat opstijgende lucht uitzet door de lagere luchtdruk op grote hoogte. Gewoon een natuurkundig verschijnsel. Exacte cijfers zijn te vinden in boeken over meteorologie.