Buskruit uit vuurwerk ''gemorst'' in slaapkamer. Gevaarlijk?

Ik heb bij een vuurwerk winkel strijkers gekocht maar het doosje waarin deze kwamen was een beetje ingedeukt open randen etc... Dus ik haal mijn doosje strijkers uit het tasje en wil het ergens opbergen totdat ik ineens zie dat mijn hele bureau onder ligt met zwart spul.. Wat wel buskruit moet zijn. Dus ik heb het zo snel mogelijk op ge veegt en opgezogen. Als er ergens toch nog wat ligt is dit gevaarlijk? Stel er komt een vonk op of er ontstaat elektrisch iets waardoor het buskruit geactiveerd wordt. Graag gewoon informatie over dit

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kruid brand gewoon net al een stuk papier. het ontploft pas als het opgesloten zit. wel even de stofzuiger-zak goed schoon maken.

Antwoorden (2)

Over de hoeveelheden waar jij het over hebt waarschijnlijk sowieso niet, en wel om de volgende redenen:
1. Het buskruit wordt vermengd met passief materiaal (stop/vulkruid), wanneer het vuurwerk opengaat worden deze vaak dermate vermengd dat het kruid nauwelijks vlam vat.
2. Na het stofzuigen kan er zo weinig over zijn dat dit nauwelijks gevaar kan stichten. (Sowieso niet meer dan het al aanwezige? vuur in de kamer).
3. Het is gemaakt om te ontploffen, niet om lang te branden/brand te stichten. (Aanvulling op 2, te weinig kruid om de kamer te doen ontploffen.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
buskruit zet bij verbranding 4000 keer uit. dus het kruit dat nu in de stofzuiger zit is gevaarlijker dan het kruit dat los op de vloer verspreid is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gooi , die stof zuiger zak veilig weg .
Zoals je in de bron kan lezen, bestaat buskruit voor 75 procent uit kaliumnitraat, 15 procent uit houtskool en 10 procent uit zwavel. Houtskool is onschadelijk en zwavel onder deze omstandigheden ook. Maar kaliumnitraat, de gevaarlijkste stof (brandbevorderend) lost goed op in water, en is daarom met een natte spons goed te verwijderen.