Welke kleur reflecteert het beste in het water en waarom?

Zijn er kleuren die beter in het water reflecteren dan andere kleuren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Ja, er is wel wat verschil. Omdat de brekingsindices verschillen veranderen ook de constantes in de Fresnel vergelijkingen, waarmee je de reflectie uit kunt rekenen. Hoe groter het verschil in brekingindex (n1 en n2 in bron) hoe groter de reflectie, daarom zal vooral blauw en violet licht licht weerkaatst worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met het straling die op het water valt kunnen drie dingen gebeuren:

Het gaat er doorheen: transparantie
Het wordt omgezet in warmte: absorptie
Het wordt teruggekaatst: reflectie.

De mate van reflectie hangt onder meer af van de hoek waaronder het licht invalt en de polarisatie van het licht.

Verschillende stoffen hebben de eigenschap dat ze bepaalde specifieke golflengten in de (zonne) straling absorberen. Water absorbeert verschillende golflengten, met name in het infrarode deel van het spectrum maar die zijn niet zichtbaar.

Daarnaast hebben verontreinigingen en golven in het water ook invloed op de reflectie.

Zuiver water reflecteert het licht (i.e. de zichtbare golflengten in het elektromagnetisch spectrum) ongeveer even sterk voor alle kleuren.

Toegevoegd na 2 uur:
Je kunt trouwens zien aan reflectie van de witte muur dat alle kleuren min of meer even sterk worden gereflecteerd. In wit zitten alle kleuren van het zichtbare spectrum. Als een deel van het spectrum minder gereflecteerd zou worden, dan zou de kleur van de reflectie anders zijn dan die van het origineel.