De samenstelling van lucht is bekend, maar waar zitten de moleculen die stank veroorzaken?

Als je weet waar deze moleculen zitten kun je ze misschien opsporen en neutraliseren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De stankmoleculen, die je vaak al in ontstellend lage concentraties kan ruiken bestaan uit moleculen van dikwijls H2S(rotte eieren) PH4 en andere PH verbindingen (rotte vis) kadaverine (lijklucht, verse pensgeur en poep)
NH3(ammoniak en urinegeur)alsmede vele andere soorten.
Ze op te sporen is lastig, ze laten zich gemakkelijk oxideren tot meer geurloze verbindingen en dat gaat het best met een luchtionisator/ozonisator.
De gevormde ozon die beide apparaten afgeven produceren O3 (3 O2 verandert dan in 2 O3)
Dit ozon is instabiel, wanneer het tegen iets aanbotst wat oxideerbaar is (vrijwel alle geurtjes die we als stank ervaren) staat het O3 een atoom O af en is weer stabiele zuurstof en de stankmoleculen zijn dan veranderd in niet of minder/anders geurende stoffen.

Daarom ruikt het na onweer of hoog in de bergen zo fris, er zit dan ozon in de lucht die stank neutraliseert.

Ozon zelf ruik je al in zeer geringe gehaltes geconcentreerde ozon is ongeveer even giftig als chloorgas!!

Bij enige duizenden volts (zonder hoge stroomsterkte) geleikspanning ontstaat Ozon, je ziet dan ook een purperen gloed (St Elmsvuur) rond de elektrode.

Ook rookdeeltjes van sigaretten zijn onvolledig verbrande
stoffen die zich door ozon (deels) laten verbranden.
Het is onjuist te denken dat je met een ozonisator tabaksrook volledig onschadelijk maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De moleculen die stank veroorzaken zitten kriskras door de moleculen die samen lucht vormen heen. In gasvormige stoffen zit er heel veel ruimte tussen moleculen (intermoleculaire ruimte), waar gemakkelijk andere moleculen tussen kunnen kruipen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die stankmoleculen zijn ander dan de moleculen in de lucht.Vergelijk het met een druppel inkt in een bak water, de inkt mengt zich met het water en alles wordt gekleurd, die stankmoleculen mengen zich ook zo met de lucht, en alles stinkt. Die stankmoleculen komen dus van andere stoffen dan van lucht. van bv bedorven eten, poep of chemicalien. Als je die weghaalt stinkt het niet meer
anneliez