Stel je voor dat er een punt is waar geluid uit komt. Dit punt geeft elke seconde 1 piepje.

Jij staat op 300 meter afstand (dit is ongeveer de afstand die geluid in 1 seconde aflegt)

Elke seconde hoor je dus dat piepje met een vertraging van 1 seconde.
Stel nu dat er 5 piepjes worden gegeven door de geluidsbron. Piepje A, B, C, D en E.
Dan gebeurt er het volgende:

Na 1 seconde => geen geluid
Na 2 seconde => je hoort piepje A
Na 3 seconde => je hoort piepje B
Na 4 seconde => je hoort piepje C
Na 5 seconde => je hoort piepje D
Na 6 seconde => je hoort piepje E

Dit is de situatie als de geluidsbron stilstaat.

Stel nu dat deze snel naar je toe beweegt.
eerst geeft hij piepje A. Deze zal er een seconde over doen voor hij bij je is.
Na 1 seconde geeft hij piepje B. In deze tussenliggende seconde is de geluidsbron echter dichter bij je gekomen.
piepje B zal dus niet na 1 seconde komen zoals in het voorbeeld als de geluidsbron stilstaat, maar piepje B zal bv al na een halve seconde bij je zijn.

Piepje C zal nog weer eerder bij je zijn omdat het voorwerp weer verder naar je toe bewogen is.

Je zou dus een situatie als deze kunnen krijgen

Na 1 seconde => geen geluid
Na 1,8 seconde => je hoort piepje A
Na 2,5 seconde => je hoort piepje b
Na 3,1 seconde => je hoort piepje C
Na 3,6 seconde => je hoort piepje D
Na 4 seconde => je hoort piepje E

(dit zijn fictieve voorbeelden)

Je hoort dus meer piepjes per tijdseenheid als het voorwerp naar je toe beweegt.

Het LIJKT dus of de frequentie van het geluid hoger wordt.

Als het voorwerp van je af beweegt lijkt het juist een lagere frequentie te krijgen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk voor je is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thnx+1

Andere antwoorden (3)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Doppler-effect

Toegevoegd na 1 minuut:
De eerste zin zegt het al:

Het dopplereffect is de waargenomen verandering van frequentie van geluid, licht of andere golfverschijnselen, door een snelheidsverschil tussen de zender en de ontvanger.

Soms is Goeievraag niet het snelste medium om iets te weten te komen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Doppler effect is dat een golf van frequentie verandert voor de waarnemer wanneer de bron beweegt ten opzichte van de ontvanger.

Op aarde is dat heel goed te merken met een ambulance als je langs een weg staat. De toon is relatief hoog als die op je afkomt. Wanneer de ambulance paseert wordt de toon in een keer lager als deze dan van je af beweegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is het verschijnsel dat geluid van 'toon' lijkt te veranderen als de afstand (tussen 'zender' en 'ontvanger') verandert. In de praktijk kennen we dat bijvoorbeeld van passerende ambulances die anders gaan 'loeien' (maar ook auto's in het algemeen). In medische toepassingen wordt het gebruikt om afwijkingen in de bloedstroom / bloedvaten op te meten, bijvoorbeeld bij risicozwangerschappen of hartafwijkingen.

In de link een leuk 'simulatieprogrammaatje'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen kwestie van "lijken". Fysische gebeurt dit echt. Door relatieve beweging van bron en ontvanger ten opzichte van elkaar kunnen de golven zich ophopen of uitdunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk.
Dat laat dat programmaatje ook heel leuk en duidelijk zien. Overigens geldt het niet alleen voor geluidsgolven was ik nog vergeten te zeggen. Het gaat om de frequentie van golven die afneemt tijdens het 'verspreiden'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie applet overigens... Je krijgt heel mooi te zien waarom een sonic boom ontstaat bij supersonische snelheiden.