Wat is een nulgeleider?

Ik kan nergens een uitleg vinden wat het nou precies inhoudt. Wel een vage omschrijving.. Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Naast het zeer correct weergegeven antwoord welke op het lichtnet slaat , komt de nulgeleider ook in elektronica voor.
De nulgeleider hoeft dan niet geaard te zijn (is dan dus zwevend) maar speelt bijvoorbeeld in geluidversterking een belangrijke rol.
Overal waar een plus- EN minvoeding gecombineerd is, zal een nulgeleider het punt zijn waar tegenover de opgegeven spanningen staan.

Nulgeleiders spelen ook in de computerwereld een belangrijke rol, de +3.3 vDC , =5VDC, +12 VDC en -12 VDC zijn dan allemaal gemeten tov de nulgeleider.
Soms is de nulgeleider geaard maar vaak juist niet om aardlussen te voorkomen, welke storingen en oscillaties kunnen veroorzaken.

Toegevoegd na 8 minuten:
Daarom zijn veel apparaten NIET met randaardestekker uitgevoerd, de apparatuur ligt elektronisch gezien dan niet aan massa en het binnenwerk kan dan op elk metaaldeel
de netspanning tov aarde voeren.

Niet geaarde apparaten zijn dan ook dubbel geisoleerd, de kruipafstand tussen een spanningsvoerend deel en aanraakbare metaaldelen zijn dan minimaal 6 mm. in plaats van 3 mm welke voor geaarde apparaten als minimum geldt.

Je moet dus NOOIT een nulgeleider als aarddraad behandelen en omgekeerd, of zomaar aan massa (aarde leggen, het zijn beslist verschillende draden welke tov. elkaar zeer aanzienlijke spanningsverschillen kunnen hebben.

Toegevoegd na 8 minuten:
Daarom zijn veel apparaten NIET met randaardestekker uitgevoerd, de apparatuur ligt elektronisch gezien dan niet aan massa en het binnenwerk kan dan op elk metaaldeel
de netspanning tov aarde voeren.

Niet geaarde apparaten zijn dan ook dubbel geisoleerd, de kruipafstand tussen een spanningsvoerend deel en aanraakbare metaaldelen zijn dan minimaal 6 mm. in plaats van 3 mm welke voor geaarde apparaten als minimum geldt.

Je moet dus NOOIT een nulgeleider als aarddraad behandelen en omgekeerd, of zomaar aan massa (aarde leggen, het zijn beslist verschillende draden welke tov. elkaar zeer aanzienlijke spanningsverschillen kunnen hebben.

Toegevoegd na 12 minuten:
Met excuses voor dubbele afdruk van de bewerking, veroorzaakt door computerstoring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In elektrische installaties is het de geleider waar de netspanning teruggevoerd wordt naar het elektriciteitsnet.
De geleider is in het transformatorhuisje behalve aan één kant van de transformator ook aan aarde verbonden zodat de spanning op alle geleiders bij jou thuis nooit hoger zal zijn dan de netspanning.
De geleider kan bij jou thuis wel een paar volt spanning voeren ten opzichte van aarde omdat de nuldraad een kleine weerstand heeft waardoor de stroom die er door loopt een kleine spanning oplevert.
Je kunt er meestal een fietslampje op laten branden, hoewel je kans loopt dat dan de aardlekschakelaar afschakelt.