Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke reactie veroorzaakt het "oplossen" van piepschuim wanneer je er bison kit opsmeert?

Wanneer je bison kit (of sommige andere lijmsoorten) op piepschuim smeert, lijkt het piepschuim op te lossen.

Welke reactie veroorzaakt dit?

Cryofiel
11 jaar geleden
5.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De 'reactie' die je net zelf beschrijft:

het polystyreen (want dat is piepschuim eigenlijk) lost letterlijk gewoon op in sommige organische solventen. Zoals keukenzout in water zou oplossen.

Verder hoef je er niets achter zoeken. Er komt dus helemaal geen chemische reactie aan te pas ofzo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met name de tolueen lost gewoon het piepschuim op, de lucht komt dan vrij en de kunststof lost op.

Zo loste ik vroeger op het lab grote hoeveelheden piepschuimchips op in een bekerglas met aceton, daar bleef van een doos vol van die chips en kronkels vrijwel niets over.

Het is dus niet zozeer een chemische reactie maar echt oplossen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het "schuimen/bruisen" wat je ziet is dus niets anders dan het vrijkomen van de opgesloten gassen in het polystyreen.

Daardoor lijkt het inderdaad wat op een chemische reactie maar dat is het in feite niet.

Toegevoegd na 11 uur:
Zo lijkt het indrukwekkende invreten van wat bison kit, velpon,hobbylijm en hard/PVC lijm erg op een soort corrosieproces terwijl in feite alleen de structuur wordt opgelost.

Wat ik wel deed is na flinke hoeveelheden piepschuim opgelost te hebben in aceton, dit aceton af te gieten en water op het gelachtige polystyreen residue laten lopen.

dat stolde dan aan de buitenkant en bleef van binnen zacht, leek als je er in kneep wel wat op snot en jong als we waren gooiden we dat wel over, waarbij het openbarstte en soms van de handen droop, wat vergelijk baar was met eieren gooien.

Achtafgezien redelijk onvolwassen (waren we toen ook) maar we hadde de grootste lol.

Je kon daarbij wel zien dat enige tientallen grammen polystyreen opgelost in nog een weinig aceton, werkelijk enorme stukken piepschuim vertegenwoordigde.

Ik raad om verschillende redenen aan dit voorbeeld NIET in de praktijk te brengen, als het in de brand vliegt zal het kleverige spul moeilijk te blussen zijn(haast wat napalm achtig effect) en vastgehecht tast de aceton van alles aan.
Ik moet zeggen dat ondanks onze domheid er geen ongelukken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding