Deeltjesversneller oerknal na bootsen kan niet goed zijn voor de aarde ja of nee wie geeft daar toestemming voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zag gisteren ook zoiets op teletekst. Maar die hebben dan ook de scherpte en nuance van een stuk Limburgse kaas.

Het beste antwoord

Het is helemaal niet goed voor de aarde.
Dat ding was een jaar kapot, en ze hebben hem nu weer aangezet, hier zijn de eerste beelden. Dat ziet er niet goed uit. FILMPJE!
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De deeltjesversneller bootst geen oerknal na. Met de deeltjesversneller komen we wel een heel klein beetje dichter bij de energieën die vlak na de oerknal overal aanwezig waren. Maar dat is alsof je naar zolder gaat en dan zegt dat je wat dichter bij de top van de Mount Everest bent.

In de deeltjesversneller worden atoomdeeltjes versneld tot enorme snelheden, hoger dan ooit tevoren kon worden bereikt. Veel snelheid betekent veel energie. Met die enorme snelheden knallen ze dan tegen elkaar.

Daarbij ontstaan nieuwe deeltjes. Door die te bestuderen, komen we meer te weten over de opbouw van de materie waaruit alles bestaat. We kunnen verbanden leggen die we nu nog niet kunnen leggen, omdat het ons aan de benodigde kennis ontbreekt.

Er zijn nu een heleboel theorieën die zeggen hoe de materie in elkaar zit. Die theorieën spreken elkaar tegen. Ze kunnen dus niet allemaal juist zijn.

Door te testen wat er en werkelijkheid gebeurt, kunnen we hopelijk zoveel mogelijk theorieën uitsluiten. Het gaat dus niet zozeer om het testen van de juistheid van een theorie, maar (a la kennisfilosoof Popper) om het bewijzen van de *onjuistheid* van een theorie.

Op die manier blijven er steeds minder theorieën over. Hopelijk slechts één, die ons dan wat meer vertelt hoe de wereld in elkaar zit.

In het verleden is het ook wel eens gebeurd dat *alle* theorieën onjuist bleken te zijn. Dat zijn heel interessante momenten, waarop stiekem iedere wetenschapper hoopt. Het opent namelijk de deur naar nieuwe inzichten, omdat het ons dwingt het complete bouwwerk nog eens heel goed te overdenken, net zolang tot het in overeenstemming is met wat we zien. De praktijk is immers altijd leidend, de theorie dient te volgen.

De aarde heeft geen enkele last van deze experimenten. In het heelal komen natuurlijke deeltjesversnellers voor, die nog miljoenen malen krachtiger zijn dan die van ons. Die hebben nog nooit tot problemen geleid.

Ook de botsingen van atoomdeeltjes komen overal voor. Ook op aarde. De natuurlijke deeltjesversnellers in het heelal geven namelijk een hoop straling en atoomdeeltjes af. Een deel daarvan bereikt ons zonnestelsel, een deel daarvan bereikt de aarde. Elke dag weer botsen, hoog in de atmosfeer, atoomdeeltjes op luchtmoleculen. Al miljarden jaren lang. Zonder ooit een mini-zwart-gat te hebben gemaakt, zonder ooit tot andere problemen te hebben geleid.
Cryofiel
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Ook onbeschermde oppervlakken, zoals het oppervlak van de maan, of satellieten en ruimtestations, staan bloot aan het dagelijkse bombardement met atoomdeeltjes uit natuurlijke deeltjesversnellers. Ook daar is nooit iets gevaarlijks uit voortgekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed. Op deze vraag hoef ik dus niet meer te antwoorden - hier valt niets meer aan toe te voegen. Behalve misschien dat degenen die roepen dat het apparaat de aarde zullen vernietigen meestal geen verstand van de materie hebben, en degenen die zeggen dat er geen risico bestaat dat meestal wel hebben.
Cryofiel
14 jaar geleden
Inderdaad: de aarde, de maan en de rest van het zonnestelsel, het melkwegstelsel en het heelal hebben al meerdere miljarden jaren geen enkele last gehad van een veel intenser bombardement dan waarmee wij hier bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles hangt af van de hoeveelheid energie dioe wij in het process stoppen. De energie van 1000 zonnen is nog heel erg onvoldoende om een oerknal na te bootsen.
Ja dat is wel goed... Want je zegt: NADOEN... Als ze dat willen overdoen, dan is het een andere zaak...

Ik geef daar toestemming voor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oerknal nabootsen? Laat naar je kijken, daar is alle energie van het universum voor nodig. Ze doen dat heus niet, dus ook geen toestemming nodig.

Prietpraat van de lokale media. Ze zijn op zoek naar een deeltje, om de theorie sluitend te krijgen. That’s all.

‘Oerknal nabootsen’ is - als kreet - van de zelfde kwaliteit als ‘in 2012 vergaat de wereld’ of 'de NL bevolking sterft aan de Mexicaanse griep'.

Laat je niet bang maken door onbenulligheden.