Kan ik mijn huis verwarmen met blindstroom?

In een antwoord op een vorige vraag werd gesproken over blindstroom, die je niet betaalt maar die wel opgewekt moet worden - en die jij dus wel verbruikt, ondanks dat je meter het niet meet.

http://www.goeievraag.nl/vraag/blindstroom.27106#159306

Kun je met dit principe een elektrische kachel maken die een flink vermogen trekt terwijl de stroommeter slechts een fractie daarvan registreert?

Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag om je energie rekening laag te houden! Probleem is echter dat de netbeheerder wel weet dat er blindstroom is. Als het dus op grote schaal benut zou kunnen worden wordt het vast mogelijk gemaakt om het meetbaar te maken en je er ook voor te laten betalen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Maar zolang ik de enige ben in de straat, werkt het, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb te weinig verstand van elektriciteit, maar neem aan dat het in theorie zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat werkt niet. Zodra je vermogen aan de blindstroom hangt, zal dat als echt vermogen via de meter gaan. Als je stroom wilt besparen, zul je echt zelf wat moeten doen (gewoontes aanpassen, spaarlampen, zelf stroom opwekken etc) of je meter modificeren (maar dat is niet geheel legaal).

Antwoorden (1)

Nee, ik heb alijd gedacht dat het stromen zijn die ontstaan door inductie en daarom geen vermogen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Jouw stroomvoorziening thuis komt van een transformatorhuisje dat ergens in de wijk staat. Transformatoren werken via inductie. Dus jouw complete stroomvoorziening ontstaat door inductie. En die heeft wel degelijk vermogen.