Waarom bevatten gekookte aardappelen minder Joule/calorieen dan gebakken aardappelen?

En waarom kan je beter gekookte aardappelen eten dan gebakken aardappelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K
Reddie
11 jaar geleden
Waar haal je vandaan dat je beter gekookte aardappelen kunt eten dan gebakken aardappelen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat was een vraag dat ik morgen voor het natuurkunde proefwerk zou krijgen hoorde ik van de andere klassen. Hahahah

Het beste antwoord

Naast dat ver voor extra joules zorgt, drogen aardappelen die gebakken worden ook uit.
het drogestofgehalte neemt dan dus toe en per gram neemt ook daardoor het aantal joules per gram eindproduct toe.
Overigens is wat olie niet schadelijk hoor.
Vooral pindaolie en olijfolie zijn gezond.
Laat de zaak niet aanbranden, benzopyreen en PAK's zijn beslist ongezond!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je aardappelen bakt trekt er vet (olie, boter, etc) in de aardappel. Olie bevalt ook 'calorieën'. Je heb vet nodig voor een gezond voedingspatroon, alleen te veel (voornamelijk) verzadigd vet is niet goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zal inderdaad de reden zijn dat het meestal genoemd wordt als calorierijker, maar aardappels hoeven niet per se met vet gebakken te worden. In de oven kan je aardappels makkelijk bakken zonder vet (gewoon op een vel bakpapier leggen), en in een pan met anti-aanbaklaag op niet al te hoog vuur en met veel omscheppen kan je aardappels ook zonder vet bakken (al is het in vet gebakken wel veel lekkerder).
Aan gebakken aardappelen is vet (boter of olie) toegevoegd, om in te bakken, en dat maakt het eindproduct iets calorierijker dan simpelweg gekookte of gepoft aardappelen.
Gekookte aardappelen zijn niet per definitie gezonder dan gebakken aardappelen. Het hangt van vele factoren af, de aardappelsoort, de bereidingstijd, de versheid van de aardappelen, en ook bijvoorbeeld of je er een sausje of jus bij eet.
Op zich kun je stellen dat in de schil gepofte aardappelen het gezondst zijn, dan gekookte (niet te lang) aardappelen en gebakken aardappelen (niet in teveel boter of olie) en dan gefrituurde aardappelproducten (die bevatten nog veel meer olie.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou aardappelen in de oven kunnen bakken (zonder vet) en gebakken aardappelen zonder vet kunnen maken.
Ik weet niet of het een succesvolle operatie is. Misschien probeer ik het eens :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij recepten die ik ken gaan de aardappels juist met boter of olie (met kruiden) in de oven. Of het zonder ook lekker wordt weet ik niet. En dat kleine beetje vet is echt niet ongezond, zeker niet als het een beetje olijfolie is :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelfs verzadigd vet is niet ongezond. Het gaat om hoeveelheden. Teveel olijfolie is ook niet gezond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het gaat mij niet om gezond of niet (er gaat niets boven in roomboter gebakken aardappeltjes...) maar of het in principe lukt om aardappeltjes te bakken in de oven.
(daarna soppen we ze heerlijk in de mayonaise...)