Je kunt een reactievergelijking vergelijken met een wiskundige vergelijking. In de wiskunde vergelijk je de linkerkant en de rechterkant van het "="-teken met elkaar. Het "="-teken geeft daarbij aan dat de linkerkant hetzelfde is als de rechterkant.
Bijvoorbeeld: 2 + 3 = 9 - 4 (x-jes en y-tjes weggelaten)
In de chemie doe je eigenlijk hetzelfde. Alleen daar worden pijltjes gebruikt i.p.v. een "="-teken. Ook nu moeten links en rechts van het pijltje gelijk zijn.
Bijvoorbeeld: Na + H2O -> NaOH + H2
Als je goed kijkt klopt dit niet. Links is niet 'evenveel' als rechts. Links staan 2 H-tjes, rechts 3.
Dit maak je als volgt kloppend: 2Na + H2O -> 2NaOH + H2
Zo zie je precies hoeveel je van elke stof (Natrium en water) nodig hebt om een nieuwe stof (Natriumhydroxide) te maken en ook hoeveel 'bijproduct' (waterstofgas) er gevormd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jeej

Andere antwoorden (4)

In een reactievergelijking wordt weergegeven hoe de grondstoffen of beginstoffen reageren tot product.
Het is de bedoeling het aantal atomen links en rechts van de reactiepijl gelijk te maken door de coëfficiënten in de vullen.
Een reactievergelijking heeft de vorm A (x) + B (x) C (x) + D (x).

lern2google.

Toegevoegd na 5 minuten:
A (x) + B (x) -> C (x) + D (x)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
reactievergelijking
In een reaktievergelijking wordt met scheikundige symbolen opgeschreven welke scheikundige reaktie plaatsvindt. De totale massa in de reactie verandert nooit, dus ook het totale aantal atomen in de vergelijking is links en rechts van de pijl precies aan elkaar gelijk. '
Gevonden op http://www.woc.sci.kun.nl/gui/items/reac

reactievergelijking
1) Vergelijking '
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoor

Reactievergelijking
In een `reactievergelijking` wordt weergegeven hoe de grondstoffen of beginstoffen reageren tot product. Het is de bedoeling het aantal atomen links en rechts van de reactiepijl gelijk te maken door de coëfficiënten in de vullen. Een reactievergelijking heeft de vorm A (x) + B (x) ightarrow C (x) + D (x). Daarbij (x) staat '
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Reactiever
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een recactievergelijking geeft aan welke atomen (al of niet in molecule- en/of iongroepen) met elkaar reageren en welke eindproducten er ontstaan of welke evenwichten zich instellen.
Uit een reactievergelijking blijkt ook de verhouding en lading waarin atomen, molecuen en ionen met elkaar reageren.
Tevens is zichtbaar of er sprake is van een aflopende reactie (hierbij ontstaat water en/of een neerslag/gas) is en welke nieuwe ionen en/of stoffen ontstaan.
Vaak wordt ook de omstandigheid aangegeven waaronder de reactie verloopt (in water, bij veranderde temp./druk)
Een reactievergelijking heeft altijd aan beide zijden van het = teken in totaal evenveel atomen en lading, anders klopt de vergelijking in ieder geval NIET.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even heel simpel een reactievergelijking: stel je hebt een bonk ijzer, en dit leg je een half jaar buiten in weer en wind. Dan wordt het ijzer voor een deel roest. Dan kan je de reactievergelijking uitrekenen, dus uitrekenen hoeveel van ijzer roest is geworden.