hexaan bestaat uit c6H14 in 1 lange koolwaterstofketen. dit betekent een vieromringing voor elk koolstofatoom.
de eerste en laatste c in de keten hebben een binding met 1 andere C en 3 H en de rest van de koolstofatomen heeft 2 bindingen met andere C's en 2 met H's.
de binding tussen C en H heeft een dipoolmoment dat kleiner is dan 0.7 en de binding is dus niet polair, wel covalent. en een molecuul zonder polair of ionische bindingen is apolair.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hexaan is bij mijn weten apolair.

Toegevoegd na 1 dag:
alkanen zijn volgens mij allemaal apolair, zo heb ik dat zowat 40 jaar geleden geleerd en die visie is in mijn vervolgstudie niet gewijzigd.
Ook cyclohexaan en benzeen zijn apolair.
Overigens zijn nietheel veel stoffen volledig apolair.
Een dipoolmoment of een elektrovalente binding geeft een polarisatie.
Bij mijn weten zijn die inzichten niet veranderd.
Vooral bij het maken van loopvloeistoffen voor chromatografie speelt de mate van polariteit een grote rol,
zo heb ik nog met zelfgemaakte chomatogramplaten gewerkt
het was dan een heel gereken om X-Y chromatogrammen te maken, waarbij in looprichting X een andere polariteit van de loopvloeistof gebruikt werd dan bij de Y richting.
Heel lang was dat een semi kwantitatieve analysemethode die nu grotendeels verdrongen is door IR spectrometrie en HPGLC etc.
Zelf heb ik aan de ontwikkeling hiervan meegewerkt.
Ik doe het uit het hoofd en kan dit momenteel niet checken,
zit lekker in de bergen van Tirol.