Hoe werkt lasssen onder water precies?

Welke methoden zijn er?
Waarom gaat de vonk niet uit of onstaat er geen kortsluiting?
Is het heel gevaarlijk of gewoon standaard werk?

AANVULLING:
Deze vraag verdient een helderder beantwoording!
Zou iemand een overzicht kunnen plaatsen van alle methoden van onderwaterlassen en daarbij vermelden wat de specifieke risico's dan zijn?

Bvd
Yason

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

toch wel riskant hoor... vooral het onder water zijn met dat pak en perslucht, niet goed kunnen bewegen, aarding, vreemde houdingen, kabels, veiligheidsvoorschriften enz enz...
Onder water is in feite niet anders dan boven water lassen, maar de aarding moet wel heel goed in orde zijn... En fysiek is het enorm zwaar voor de lasser onder water... erg -las-tig zou ik zeggen...
De vonk gaat niet uit zolang de lasboog niet te groot wordt... Kortsluiting kan optreden als het niet goed gaat, maar dan zijn er zekeringen die doorslaan, dus de veiligheid dient wel gewaarborgd te zijn...
Toch wel riskant en bijzonder zwaar werk...

Toegevoegd op 07-05-2009 12:51:22
een stellage die al onder water staat, bv een boorplatform, kun je dat naar boven takelen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een top antwoord van Xinix, dat ik dit nog mee mag maken. Wordt er emotioneel van! Je vergeet alleen te zeggen dat er ook een zuurstof toevoer moet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dames, Heren, Waat bestaat het gevaar dan precies uit? Ik bedoel tov normaal onderwater werk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ deboender... shit ik wist wel dat ik iets vergat.. shit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
verlamming tgv de zwerfstromen rondom de las... en daardoor dus gevaar voor hartstilstand...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wordt er onder water elektrisch gelast? Ik dacht dat het logischer zou zijn om dat op een andere manier te doen, maar ik heb er absoluut geen verstand van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Martijn Lodewijk zie aanvulling antwoord... foute knopje wilde jouw antwoorden maar werd een aanvulling...
Hier een filmpje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
metaal geleid volgens mij beter dan water. daarom ontstaat er geen kortsluiting.