Dat effect (soms gewenst, meestal ongewenst) staat bekend in de wereld van fotografie als "flare".

Moderne lenzen bestaan niet uit één enkele lens of glasoppervlakte, maar meerdere. Normaal gesproken hoort het licht door de lenzen te worden gediffracteerd (het licht gaat dwars door de lens) en de sensor te bereiken. Maar als een fel licht (zoals de zon) onder een bepaalde hoek op de lenzen neerkomt, dan gaat een deel van het licht niet door de lens en wordt gereflecteerd, oftewel weerspiegeld.
Als het licht meerdere malen wordt gereflecteerd tussen de lagen glas binnen de lens, dan ontstaan de klassieke kringen. Deze kunnen rond zijn (in de vorm van de lenzen), maar ook polygonaal als het licht gereflecteerd wordt door het diafragma van de lens.

Hoe meer glaselementen en hoe langer de lens, hoe groter de kans dat flare ontstaat. Telelenzen met zoom zijn bijzonder gevoelig voor flare.
In de betere (en duurdere!) lenzen gebruikt men fluorite in plaats van glas, die minder last heeft van flare (en andere ongewenste artefacten), of glas dat behandeld is met een speciale coating.
Maar de beste en goedkoopste manier om flare te voorkomen is de juiste hoek te kiezen op het moment van schieten van je foto, en gebruik te maken van een zonnecap :-)

Zie de link voor een uitgebreid uitleg en voorbeelden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

dit komt door de weerspiegeling van de lenzen. het licht weerspiegeld tussen de lenzen van het objectief. en aangezien de lenzen rond zijn is de weerspiegeling ook rond. met een zoomlens is dit heel goed te zien door het in of uitzoomen veranderd de wierspiegeling mee.
het ontstaat niet alleen met de zon, het effect is ook met een felle lamp te zien.