Bij iedere weerkaatsing wordt een deel van licht geabsorbeerd. Afhankelijk van de stof/kleur van het oppervlak reflecteert het in een bepaalde golflengte van het licht. De rest wordt geabsorbeerd.
Theoretisch absorbeert zwart alle golflengtes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Licht bestaat uit fotonen, waar men van uitgaat dat ze geen deeltjeskarakter hebben. Het zijn energiepakketjes. Als zo'n foton met andere elementaire deeltjes botst, kan de energie onder strikt bepaalde voorwaarden opgenomen worden. Het foton wordt geabsorbeerd, de energie ervan wordt opgenomen. Dit kan enkel als het foton "past" in de deeltjeswolk van de materie waar het mee botst. Het golfkarakter moet dus de juiste frequentie en bewegingsenergie hebben. Als de laag dik genoeg is, worden al de geschikte fotonen geabsorbeerd. De rest komt erdoor. Een stof die alle frequenties absorbeert behalve bv blauw, wordt door onze ogen als blauw ervaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het bovenstaande verhaal gaat wel op, maar het is ook mogelijk dat een geabsorbeerd foton meteen of na enige tijd weer uitgezonden wordt. Absorptie van de straling treedt pas op als de energie van het foton opgedeeld wordt in kleinere parten. Uiteindelijk komt de meeste energie van zo een foton weer terug als andere fotonen met een lagere energie (warmtestraling). Soms wordt een gedeelte van de energie ook gebruikt voor chemische reacties. Zo wordt het licht voor de fotosynthese gebruikt om water om te zetten in O2, wat losse protonen en elektronen. In allerlei stapjes wordt deze energie dan gebruikt om suikers te maken. Een gedeelte van de energie wordt dus omgezet in warmte en een gedeelte in de energieinhoud van de suikers. Als een foton in een zonnecel wordt geabsorbeerd dan wordt een elektron losgemaakt in een diode en deze diode drijft dan een stroomkring aan.