wat is NaHO?

ik wil graag zeep maken. op alle recepten staat dat daar NaHo voor nodig is. wat is dat, en waar kan je dit kopen?
bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies! HO is een schaal bij modelbouwtreintjes.

Het beste antwoord

Amadea heeft gelijk dat het inderdaad ook een gootsteenontsopper is. Echter, niet elke gootsteenontsopper is geschikt voor het maken van zeep. Bij sommige gootsteenontstoppers zitten andere dingen bij in of is de NaHO waarde niet hoog genoeg voor verzeping. Er moet minstens 99% NaOH (natriumhydroxide) inzitten.

Een goede gootsteenontstopper om zeep mee te maken dat is die van Kruidvat. Wel goed je ogen en handen beschermen, ook tijdens het mengen. En de korrels altijd bij het water doen, niet andersom. Lees je vooral eerst goed in voordat je er aan begint. Het is erg leuk om te doen, maar niet geheel ongevaarlijk. Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
gootsteenontstopper. 2x een t niet raken is wel een beetje veel van het goede ;)

Toegevoegd na 31 minuten:
Ik bedenk mij trouwens net dat je beter wel even op de bus gootsteenontstopper kunt kijken want het is al twee jaar geleden dat ik zelf voor het laatst CP zeep heb gemaakt met die van Kruidvat, dus het kan ondertussen ook veranderd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

NaHo = natriumhydroxide

Bij bronnen staat vermeld waar je het kunt kopen!

Toegevoegd na 51 seconden:
Edit: Op die site kun je ook kleinere hoeveelheden kopen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is natriumhydroxide. Wij kennen deze stof uit het dagelijks gebruik als caustische soda, oftewel gootsteenontstopper. De stof is erg bijtend, dus pas op bij het gebruik voor zowel jezelf als je eventuele granito / composiet keukenblad!).

Toegevoegd na 48 minuten:
Sommige mensen vragen zich af of ze ook zeep kunnen maken zonder natriumhydroxide. Het antwoord hierop is nee, omdat zonder NaOH de olie niet kan veranderen in zeep.
Als je voorzichtig met dit product om gaat is er geen reden om deze stof niet te gebruiken. Wel is het aan te raden om tijdens het zeep maken handschoenen en een veiligheidsbril te dragen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, echter producten als gootsteenontstopper zijn vaak niet zuiver. Er zijn bijvoorbeeld aluminium snippertjes aan toegevoegd! De door mij vermelde website heeft "zuivere" NaHo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan je ook zeep maken zonder NaHO? het lieft wil ik biologische zeep maken.
Amadea
12 jaar geleden
Nee, helaas kan dat niet. Zie de uitbreiding van mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je niet een andere stof gebruiken die splits in OH-, Ca(OH)2 o.i.d.?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe maken ze 100% biologische zeep? is dat wel met NaOH?
In de supermarkt, bij de drogist of een winkel die schoonmaakmiddelen verkoopt.

NaOH is "caustic soda". Het wordt gebruikt als afvoerontstopper. Het zout zit in vaste vorm als korrels in een plastic fles of zakje (maar meer in een fles, want het is gevaarlijk).