Wat is een luchtkussenbaan?

We moeten voor natuurkunde een verslag schrijven over een experiment met een luchtkussenbaan. We moeten hierin omschrijven wat een luchtkussenbaan is, zodat mensen die niet weten wat het is, het verslag ook kunnen begrijpen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Een luchtkussenbaan is een horizontaal geplaatste rail met een driehoekige doorsnede en een tophoek van 90 graden.
In de twee schuine vlakken zijn over de gehele lengte kleine gaten aangebracht.
Met behulp van een luchtpomp wordt de druk in de rail opgevoerd zodat uit alle gaatjes constant lucht stroomt.

Men kan nu stukken L-profiel als een soort zadel over de rail plaatsen.
De lucht uit de gaatjes zal tussen de rail en de profielen een luchtkussen vormen dat ervoor zorgt dat de profielen vlak boven de rail gaan zweven.
Omdat de profielen de rail nergens raken zullen ze vrijwel wrijvingsloos over de rail kunnen bewegen.

Met deze constructie kunnen simpele botsproeven worden gedaan om bijvoorbeeld behoud van impuls of elastische botsingen aan te tonen.
Ook kan men laten zien dat als men een massa in beweging zet dat hij met een constante snelheid blijft bewegen tot het eind van de rail.

Deze luchtkussenbaan hadden we vroeger ook bij de natuurkundeles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik zou je docent even vragen wat hij precies bedoelt. Luchtkussens worden gebruikt om lasten op te heffen, maar er zijn ook luchtkussens waarmee je bijna wrijvingsloos lasten kunt verplaatsen, De baan moet dan glad zijn. Kort gezegd, je moet mer gegevens vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een luchtkussenBAAN is wat ik hierboven probeer te beschrijven, luchtkussen in het algemeen wordt niet in de vraag bedoeld.