Wat zijn de kleuren van parelmoer?

Net als de regenboog verschillende kleuren heeft, vraag ik mij af welke dat van parelmoer zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.7K

Antwoorden (3)

Je zou het wit/grijs kunnen noemen.
Het is steeds een ander gedeelte van het spectrum dat je ziet.

Wikipedia schrijft: De iriserende verschijning van parelmoer is te danken aan het feit dat de dikte van de aragonietplaatjes ongeveer 0,5 micrometer bedraagt, wat vergelijkbaar is met de golflengte van zichtbaar licht. Dit resulteert in constructieve en destructieve interferentie van licht in verschillende golflengtes, waardoor de verschillende kleuren van het licht weerkaatst worden bij verschillende hoeken waarin naar het parelmoer gekeken wordt.

Beetje het effect dat je bij een CD ook hebt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
komt ook voor in de fotografie, bv. bij dia's of met polarisatiefilters. dan heet dit effect Newton-ringen
Parelmoer is iriserend, wat betekent dat de kleur (die zelf grijs/zilverachtig is) het licht zodanig breekt, dat je er alle kleuren van de regenboog in ziet. Allemaal dus ; een oneindig aantal kleuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kleuren van parelmoer zijn vergelijkbaar met die van een regenboog bij kleine druppeltjes of een iriserende wolk. Er is vrij veel dipersie waardoor de kleuren flets zijn. Het aantal kleuren is oneindig maar toch beperkt. Er zijn geen mengkleuren mogelijk of zoiets als bruin. Bij de meeste regenbogen zijn de druppels groot en de kleuren zijn uitgesproken. Bij motregen of mist kun je de meer fletse bogen zien. Er zijn ook structurele kleuren die erg uitgesproken zijn, vooral bij vlinders (Morfo). Daarvoor is het wel nodig dat de structuur heel nauwkeurig is bepaald. Zelfs mengkleuren zijn dan mogelijk.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het werk van Minnaert is online te vinden als pdf's. Natuurkunde van het vrije veld. Over structurele kleuren van vlinders is ook wel het een en ander te vinden.