Ja anders heeft de kou geen effect
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wut?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- nonsense
Bevriezen is het overgaan van vloeistof naar vaste stof.
Dus om te bevriezen moet iets vocht bevatten, of dat nu water is of iets anders, maar veel vloeistoffen bevatten wel n gedeelte water
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De algemene naam voor het overgaan van vloeistof naar vaste stof is Stollen. Bij water spreken we van Bevriezen. Of de vaste stof al dan niet uit kristallen bestaat doet niet ter zake.
Het antwoord is nee. Stoffen kunnen een verschillende aggregatietoestand hebben. Dit is een duidelijk onderscheidbaar fysiek voorkomen van een zuivere stof, zoals vast, vloeibaar, gas. Er zijn er nog meer, zie de bijgevoegde wiki link.

Toegevoegd na 13 minuten:
Dit betekent dat er geen water nodig is om te bevriezen alleen dat je stoffen koud genoeg moet maken om de overgang te maken. Voorbeeld is droogijs zoals dat in brandblussers zit, wat bevroren CO2 is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, om te kunnen bevriezen moet iets water bevatten.

Bevriezen is namelijk het stollen van water.

Iets dat geen water bevat maar wel vloeibaar is kan net als water overgaan naar vaste toestand maar dan spreken we over stollen en niet over bevriezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
CO2 kun je ook bevriezen. Het heet dan droogijs. Dus je stelling gaat niet op. (-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
CO2 komt onder normale toestand voor onder gasvorm. Van gasvormige toestand overgaan naar vaste toestand heet rijpen of sublimeren. Bevriezen is hier een foutieve benaming voor dit proces.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus als ik 100 co2 heb met 0,01 water erin bevriest de co2, en als er geen water in zit sublimeertnhet. Vreemde redenering. Daarnaast bedoelt de vraagsteller volgens mij of er water nodig is om iets dusdanig te koelen dat het bevriest en gaat de vraag niet over een precieze definitie van het woord vriezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om te kunnen bevriezen moet iets water bevatten. Dat wil dus niet per definitie zeggen dat alles wat water bevat bevriest. Overigens bevriest in dit geval zelfs het water niet aangezien het zich in gasvormige toestand bevind/bevond en verrijpt het dus.