Een auto en een vrachtwagen staan stil op een brug, die gaat open, wie 'glijdt' er het eerst naar beneden?

erotisi
7 jaar geleden
1.3K
Amadea
7 jaar geleden
Dat zal ervan afhangen of (een van) de voertuigen op de handrem vast staan.
erotisi
7 jaar geleden
Ja beide op de handrem
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Haha... plus @Amadea :-D
Inekez1
7 jaar geleden
De rem of handrem bepaalt of de auto dan wel vrachtauto van de brug zal rollen. Bij glijden draaien de wielen niet.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Overigens.... goeie vraag, @erotisi
jc54
7 jaar geleden
Als er twee voertuigen op de brug staan, gaat de brug niet omhoog. En al zeker niet als één van die twee een vrachtwagen is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is een slechte vraagstelling. Een auto en een vrachtwagen verschillen op meerdere factoren van elkaar. Volle auto/lichte auto. Een lege vrachtwagen en exact dezelfde volle vrachtwagen (dus enkel massa verschil) is een betere vraag.
erotisi
7 jaar geleden
Het soort rubber van de banden is hetzelfde evenals de relatieve druk ervan. De overige factoren zijn niet van belang.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Welke overige factoren? Wat is de factor die je wel van belang acht?
erotisi
7 jaar geleden
gewicht, aantal en grootte van de banden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oppervlakte, profiel..... Ga zo maar door. Je bent er pas als je inziet dat je vraag niet handig is gesteld.
erotisi
7 jaar geleden
oppervlakte en profiel maakt niet uit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als wrijving gelijk is, ben je dus op het punt van twee identieke auto's..... met enkel een andere massa. Als massa gelijk is, ben je op het punt van twee identieke auto's met verschillende banden.
erotisi
7 jaar geleden
Dat is (maar) de vraag?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe kan jij het nou stellen als je het afvraagt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Correctie: Oppervlakte blijkt idd niet uit te maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
interressante vraag, toevallig met veel belangstelling deze week dit filmpje zitten kijken. Inertia speelt een grotere rol dan massa.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inertia is direct gekoppeld aan massa, dus dat is vooral niet het geval. Het enige wat van belang lijkt te zijn is het materiaal waarvan de wrijvingsoppervlakten zijn gemaakt.

Het beste antwoord

Degene met de laagste wrijvingscoefficient. En die is in theorie onafhankelijk van de massa voorwerpen en zelfs de oppervlakte (van de banden). Van belang is dus enkel waarvan het wrijvingsoppervlak (de banden) gemaakt zijn.

Proefondervindelijk (identiek gevuld en leeg glas) stuitte ik eerst op meer massa wint, echter na nog een aantal maal proberen had ik een exact gelijke start en een latere start van de hoge massa. Wisselen van glas en goed zorgen dat een glas niet nat is, of de broodplank niet nat is essentieel. Wat er dus vooral op duidt dat wrijvingsverschillen in de ondergrond gelijk moet zijn (vullen met water is dus een slechte voor dit onderzoek).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wrijvingsco%C3%ABffici%C3%ABnt

(merk op dat massa geen factor is)

Toegevoegd na 16 minuten:
https://www.dropbox.com/s/0k52m1sj69tnc2c/20161223_144403.mp4?dl=0

Toegevoegd na 27 minuten:
Als de banden dus gelijk van materiaal zouden zijn, zou massa en oppervlakte van banden dus niet van belang zijn.

Toegevoegd na 19 uur:
Meest overtuigende dat massa geen effect heeft:
https://www.dropbox.com/s/m8k2pirs2sm6fxl/20161224_095313.mp4?dl=0

Toegevoegd na 19 uur:
Bedoelde deze:
https://www.dropbox.com/s/dn2vaet0i545ayj/20161224_100814.mp4?dl=0

Toegevoegd na 19 uur:
Vrachtwagen en auto zouden dus met gelijke type banden gelijktijdig gaan glijden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Een gedurfd antwoord ;-), maar het zou weleens juist kunnen zijn.....zeker als de experimenten consistent zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@erotisi
2 mensen hebben hetzelfde experiment uitgevoerd met tegengesteld resultaat. Ik stel voor dat je zelf het experiment herhaald. Ik ben benieuwd naar jouw resultaten (oh... én je natuurkundige onderbouwing, natuurlijk) :-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Oze 3 mensen hebben het gedaan
https://www.youtube.com/watch?v=FWh-enOdXM4&feature=youtu.be&t=9m29s , jij bent degene met afwijkend resultaat. 10 graden verschil zeg jij, waarbij bij mij als de massa al eerder ging dat binnen 1 graad gebeurde. Minder massa gaat nu zelf ietsje eerder:
https://www.dropbox.com/s/m8k2pirs2sm6fxl/20161224_095313.mp4?dl=0
erotisi
7 jaar geleden
Het valt me dan weer wel op dat de prof wel zegt in 9.56 dat 'Mass had a very small if any effect' .
Hij lijkt het dus niet uit te sluiten dat massa toch een effect kan hebben.....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.dropbox.com/s/dn2vaet0i545ayj/20161224_100814.mp4?dl=0 Welk effect?
erotisi
7 jaar geleden
Ja dat vraag ik me inmiddels ook wel af. Maar bij de Prof is dacht ik het zwaartste bakje net iets sneller, dus het lijkt erop alsof de prof bedoelt dat zwaarder eventueel iets sneller kan vallen al blijkt dat bij jou weer anders, dus ja welk effect....?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
If any. Of geen. Nou ja niet letterlijk, maar contextueel.
Inekez1
7 jaar geleden
Of misschien toch een effect van massa op de wrijvingscoëfficiënt van rubber? "In de loop van de geschiedenis van de wrijvingsleer zijn er twee hoofdwetten opgesteld. Allereerst: de grootte van het contactoppervlak is niet van invloed op de wrijving, anders gezegd: de vlaktedruk is niet van belang. Ten tweede: de wrijving hangt lineair af van de belasting, dus een tweemaal zo hoge belasting zorgt voor een tweemaal zo hoge wrijving. Er zijn met klassieke materialen nog meer wetmatigheden vastgesteld. Zo is de wrijving (vrijwel) onafhankelijk van de glijsnelheid, temperatuur en de oppervlakteruwheid. Rubber is een materiaal waarbij enkele van de bovenstaande wetmatigheden niet opgaan. De wrijving tussen de band en het wegdek is namelijk wél afhankelijk van de vlaktedruk, de glijsnelheid én de temperatuur. Hoe lager de vlaktedruk, des te hoger de wrijving. Dat betekent dat als bij een bepaalde belasting het contactoppervlak toeneemt, de wrijvingscoëfficiënt toeneemt." http://www.amt.nl/techniek/artikel/2003/6/bandentechniek-bepalend-voor-remvertraging-imponerende-noodstop-2003-06-10113316
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als dat klopt en hierop van toepassing is zou dat jouw antwoord helemaal onjuist maken ("waarschijnlijk de vrachtwagen"), een vrachtwagen (waarvan we aannemen dat deze een hogere massa heeft) zou dan dus een nog hogere wrijvingscoefficient hebben en dus juist langer blijven staan dan de auto. Ik kan niet wachten tot er iemand is die dat laat zien.

Andere antwoorden (4)

Hangt af van gewicht en wrijving van de banden, in principe kan dat voor beide in verhouding zijn, waardoor ze gelijktijdig zulken glijden. Als de vrachtauto dezelfde banden als de auto zou hebben, zal deze eerder wegglijden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als de vrachtauto dezelfde banden als de auto zou hebben zou hij daar finaal doorheen klappen en z'n velgen in het asfalt graven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor deze waardevolle bijdrage.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
-Massa is geen factor Mochten de banden gelijk van materiaal en constructie zijn, zouden ze gelijk gaan. https://www.dropbox.com/s/dn2vaet0i545ayj/20161224_100814.mp4?dl=0
Dat zal waarschijnlijk de vrachtauto zijn, maar dat ligt er natuurlijk aan hoe zwaar die (geladen) is, en hoe zwaar de personenauto is. Ook aantal, formaat en grip (profiel, soort rubber, bandenspanning) van de banden is van belang.

Het voertuig gaat glijden als er onvoldoende grip is tussen voertuig (banden) en brugdek. Een vrachtauto heeft meer en bredere wielen dan een personenauto, en daardoor op een horizontaal vlak meer grip. De vrachtauto is ook zwaarder, waardoor die wielen nog eens extra hard op de ondergrond worden gedrukt. De zwaartekracht trekt de voertuigen tegen het wegdek. Daarom kun je een stilstaande vrachtwagen niet zomaar met een gemiddelde auto wegtrekken en een personenauto wel.

Zet je beide voertuigen op een hellend vlak (brugdek), dan ontstaat het volgende: de zwaartekracht trekt de voertuigen nog maar deels tegen het brugdek, en deels naar beneden. Dit geldt natuurlijk voor beide voertuigen, maar bij een zwaar voertuig is het effect groter.

Zonder gegevens van massa van de voertuigen en wrijvingskracht van banden en brugdek is niet uit te rekenen welke eerder zal gaan glijden.
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Je zegt : bij een zwaar voertuig is het effect groter. Welk effect bedoel je precies? En waarom is dat bij een zwaar voertuig groter?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://youtu.be/FWh-enOdXM4?t=5m37s https://www.dropbox.com/s/m8k2pirs2sm6fxl/20161224_095313.mp4?dl=0 Tot ook mijn verbazing: Massa heeft geen invloed.
Inekez1
7 jaar geleden
Ik kan het nog bijna niet geloven, maar een test met 2 schoenen (met rubber zolen), 1 leeg en 1 met baksteen, op een houten plank 'bewijst' dat massa inderdaad geen invloed heeft. 10 keer getest, 3 keer de lichte schoen eerst, 3 keer de zware eerst en 4 keer exact tegelijk. Toch kan ik me niet voorstellen dat een vrachtauto op deze brug ook zou blijven staan. Wellicht speelt ook het zwaartepunt nog mee? http://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/howaboutthat/6051019/Pictured-Woman-stuck-after-car-stalls-on-opening-drawbridge.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zwaartepunt van deze objecten bevinden zich op een andere plek door hun rotatie:
https://youtu.be/FWh-enOdXM4?t=10m43s
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een schoen heeft een te groot oppervlak,
er zal eerder een klein stukje rubber onder een gewicht geplakt mogen worden om dichter bij de vraag te komen. op 0.57 zie je de auto even stil staan:
https://www.youtube.com/watch?v=puaPTmxwwhg
Een vrachtwagen was op de weg naar boven waarschijnlijk achterover gekanteld.
Ik denk dat het zwaartepunt het verschil zal maken in de praktijk.
Meten is weten...

Ik heb even een experimentje voor je gedaan (op kleine schaal)

Ik heb een broodplank genomen als 'ophaalbrug' en een leeg (!) bakje-met-deksel als 'auto'.
Dat bakje heb ik op de broodplank gezet en ik heb de broodplank aan één kant opgetild.

Bij 45 graden begon 'de auto' te schuiven.

Daarna heb ik het bakje helemaal met water gevuld en de deksel er op gedaan. (Het water kon zich dus niet verplaatsen) Dit is de 'vrachtauto'.

De 'vrachtauto' begon al bij 35 graden te schuiven.

Nu heeft een vrachtauto in de praktijk niet dezelfde rubberoppervlak als een auto. Ik heb daarom hetzelfde experiment ook nog eens gedaan met 2 bakjes van verschillende grootte. De verschillen die daar uit kwamen waren minimaal. Ik stel daarom dat het verschil in rubberoppervlakte is te verwaarlozen.

Conclusie: een voertuig met een zwaarder gewicht (de vrachtauto, dus) gaat eerder schuiven op een omhoog gaande ophaalbrug.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Ok dat lijkt een goed experiment maar kun je het ook natuurkundig verklaren?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
De enige variabele in dit experiment is het gewicht.
De zwaartekracht zal dus het verschil maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://youtu.be/FWh-enOdXM4?t=9m29s Vreemd. Bij mij gaat het volle glas echt altijd eerder. Heb ook het glas omgewisseld en de plaatst van de baan. De berekening is echter dat massa geen invloed zou zijn. Enkel de wrijvingscoefficient.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nog een paar geprobeerd, met droge glazen: het scheelt niks:
https://www.dropbox.com/s/0k52m1sj69tnc2c/20161223_144403.mp4?dl=0
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Vreemd...
Bij mij was ook alles droog. Daar heb ik zorgvuldig op gelet.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@MrTomaat
Een verschil zou kunnen zijn dat ik hele lichte plastic bakjes heb gebruikt, en jij relatief (!) zware glazen. Maar of dat een voor- of een nadeel is durf ik niet te zeggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is inderdaad een nadeel. Als je richting ontzettend kleine waardes of ontzettend grote waardes gaat, treden er vaak problemen op met metingen, zeker in huis tuin en keuken experimenten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar ook dan: https://www.dropbox.com/s/dn2vaet0i545ayj/20161224_100814.mp4?dl=0 binnen 1 graad (gaat de lage massa)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rubber reageert anders op druk dan glas of hard plastic. Jullie experimenten zijn daarom niet van toepassing op de vraag. Het zou best kunnen dat bij rubber op asfalt gewicht juist een voordeel is. Bij remproeven met moderne vrachtwagens is er geen verschil bij verschillenden gewichten. (zolang deze onder de maximale belading blijft)
Als je er van uit gaat dat een hellend vlak steeds meer gaat hellen, dan zal het object met de minste wrijvingsweerstand het eerst gaan schuiven. In dit geval zal dat het lichtste object zijn, de auto.
jc54
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"In dit geval zal dat het lichtste object zijn" Waaruit trek je die conclusie?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@MrTomaat
You're welcome :-)