Een auto en een vrachtwagen staan stil op een brug, die gaat open, wie 'glijdt' er het eerst naar beneden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Degene met de laagste wrijvingscoefficient. En die is in theorie onafhankelijk van de massa voorwerpen en zelfs de oppervlakte (van de banden). Van belang is dus enkel waarvan het wrijvingsoppervlak (de banden) gemaakt zijn. Proefondervindelijk (identiek gevuld en leeg glas) stuitte ik eerst op meer massa wint, echter na nog een aantal maal proberen had ik een exact gelijke start en een latere start van de hoge massa. Wisselen van glas en goed zorgen dat een glas niet nat is, of de broodplank niet nat is essentieel. Wat er dus vooral op duidt dat wrijvingsverschillen in de ondergrond gelijk moet zijn (vullen met water is dus een slechte voor dit onderzoek). https://nl.wikipedia.org/wiki/Wrijvingsco%C3%ABffici%C3%ABnt (merk op dat massa geen factor is) Toegevoegd na 16 minuten: https://www.dropbox.com/s/0k52m1sj69tnc2c/20161223_144403.mp4?dl=0 Toegevoegd na 27 minuten: Als de banden dus gelijk van materiaal zouden zijn, zou massa en oppervlakte van banden dus niet van belang zijn. Toegevoegd na 19 uur: Meest overtuigende dat massa geen effect heeft: https://www.dropbox.com/s/m8k2pirs2sm6fxl/20161224_095313.mp4?dl=0 Toegevoegd na 19 uur: Bedoelde deze: https://www.dropbox.com/s/dn2vaet0i545ayj/20161224_100814.mp4?dl=0 Toegevoegd na 19 uur: Vrachtwagen en auto zouden dus met gelijke type banden gelijktijdig gaan glijden.

Hangt af van gewicht en wrijving van de banden, in principe kan dat voor beide in verhouding zijn, waardoor ze gelijktijdig zulken glijden. Als de vrachtauto dezelfde banden als de auto zou hebben, zal deze eerder wegglijden.

Dat zal waarschijnlijk de vrachtauto zijn, maar dat ligt er natuurlijk aan hoe zwaar die (geladen) is, en hoe zwaar de personenauto is. Ook aantal, formaat en grip (profiel, soort rubber, bandenspanning) van de banden is van belang. Het voertuig gaat glijden als er onvoldoende grip is tussen voertuig (banden) en brugdek. Een vrachtauto heeft meer en bredere wielen dan een personenauto, en daardoor op een horizontaal vlak meer grip. De vrachtauto is ook zwaarder, waardoor die wielen nog eens extra hard op de ondergrond worden gedrukt. De zwaartekracht trekt de voertuigen tegen het wegdek. Daarom kun je een stilstaande vrachtwagen niet zomaar met een gemiddelde auto wegtrekken en een personenauto wel. Zet je beide voertuigen op een hellend vlak (brugdek), dan ontstaat het volgende: de zwaartekracht trekt de voertuigen nog maar deels tegen het brugdek, en deels naar beneden. Dit geldt natuurlijk voor beide voertuigen, maar bij een zwaar voertuig is het effect groter. Zonder gegevens van massa van de voertuigen en wrijvingskracht van banden en brugdek is niet uit te rekenen welke eerder zal gaan glijden.

Meten is weten... Ik heb even een experimentje voor je gedaan (op kleine schaal) Ik heb een broodplank genomen als 'ophaalbrug' en een leeg (!) bakje-met-deksel als 'auto'. Dat bakje heb ik op de broodplank gezet en ik heb de broodplank aan één kant opgetild. Bij 45 graden begon 'de auto' te schuiven. Daarna heb ik het bakje helemaal met water gevuld en de deksel er op gedaan. (Het water kon zich dus niet verplaatsen) Dit is de 'vrachtauto'. De 'vrachtauto' begon al bij 35 graden te schuiven. Nu heeft een vrachtauto in de praktijk niet dezelfde rubberoppervlak als een auto. Ik heb daarom hetzelfde experiment ook nog eens gedaan met 2 bakjes van verschillende grootte. De verschillen die daar uit kwamen waren minimaal. Ik stel daarom dat het verschil in rubberoppervlakte is te verwaarlozen. Conclusie: een voertuig met een zwaarder gewicht (de vrachtauto, dus) gaat eerder schuiven op een omhoog gaande ophaalbrug.

Als je er van uit gaat dat een hellend vlak steeds meer gaat hellen, dan zal het object met de minste wrijvingsweerstand het eerst gaan schuiven. In dit geval zal dat het lichtste object zijn, de auto.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100