wat is sterker: Zilver of ijzer?

wat is een sterkere metaal, ijzer of zilver? bijvoordbeeld in duurbaarheid, kracht

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
duurbaarheid?

Het beste antwoord

Duurbaar moet zijn: duurzaam (van lange duur). Onbehandeld is zilver duurzamer dan ijzer. Ijzer (Fe)
komt onbehandeld en onbewerkt niet voor. Behandeld
(bijv. goed geschilderd, geanodiseerd, met een zinklaagje
gegalvaniseerd) of als legering met koolstof, nikkel, chroom
e.d. roestvast staal rvs, cortenstaal is het bijna even duurzaam als zilver, dat na korte tijd o.i.v.zuurstof een
dof laagje kan krijgen. Zilver (Ag) is taaier. IJzer sterker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

IJzer is sterker, maar zilver heeft minder last van oxidatie.
Toch wordt (vanwege de sterkte) ijzer altijd gebruikt in constructies, waarbij dan een coating (verf o.i.d.) moet voorkomen dat het wegroest.
Er zijn overigens ook staalsoorten (legeringen van ijzer met andere metalen) die niet of moeilijk roesten.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ aanvulling: De sterkte van ijzer is afhankelijk van de verontreinigingen zoals koolstof/stikstof gehalte.
Daarnaast spelen ook andere toevoegingen een rol.
Door het opzettelijk zo aanpassen van de exacte chemische samenstelling wordt ijzer zo geschikt mogelijk gemaakt voor het doel van het gebruik. Met deze legeringen en "verontreinigingen" worden de breekspanning, buigbaarheid, veerspanning en weerstand tegen blijvende vervormingen gemanipuleerd.
Als roestwering wordt naast de genoemde coatingen ook galvanisatie technieken gebuikt (zinklaagje aanbrengen rondom ijzeren produkten) of electrolytische bescherming (scheepshuid van ijzer wordt beschermd door mbv een sneller oxiderend materiaal de scheepshuid elektrisch negatief te laden)
Zilver is een edele metaal dus ik denk duurbaarheid zilver kracht ijzer