Wat gebeurt er precies wanneer iets (een pak of iets dergelijks) opzwelt door het gisten?

Zoals mijn vraag al zegt, wat gebeurt er als iets opzwelt door het gisten. Wat voor gassen komen hier vrij en dergelijke

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Het gist maakt uit de suikers koolzuur en alcohol. Net zoals gebeurd met het maken van wijn of bier.

Toegevoegd na 10 minuten:
De koolzuur die gevormd wordt zorgt ervoor dat het pak opzwelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gisten zetten ZETMEEL en suikers om in alcohol (ethanol) water en CO2.
Dit laatste gas doet voorwerpen en baksels opzwellen.
Bij insluiting en verwarming verdampt echter ook de alcohol (kookpunt 80 graden) en kan , als het niet ontsnapt, bijdragen aan de volumevermeerdering.

Toegevoegd na 15 minuten:
het gistingsproces stopt wanneer de temperatuur te hoog of te laag is, tussen de 25 en 40 graden gaat het het best of wanneer de alcohol te sterk wordt (zo rond de 12%).
Alcohol is voor gist namelijk giftig.
Ook de concentratie zetmeel/suiker moet niet te hoog zijn,
zo bederft jam niet gemakkelijk door het hoge suikergehalte.

Als een pak melk oid gaat zwellen zijn dat meestal geen gisten maar wordt dat veroorzaakt door bacterien, die soms ook CO2 produceren.

Bij bepaalde soorten yoghurt (Kefiryoghurt) ontstaat ook CO2, dit geeft de yoghurt een prikkelend frisse smaak.
Deze bacteriesoort (lactobacillus Kefir en staphylococcus thermophilus) breken melksuiker af, vormen dan melkzuur en deze doet melk schiften door de hogere pH.

Ook andere bederfprocessen worden meestal veroorzaakt
door de afbraak van koolhydraten en dan ontstaat daar
melkzuur, azijn en/of koolzuurgas bij.

Ook kan de gevaarlijke clostridium botulinum een blik of weckfles doen bol staan en knappen, waarbij het uitermate giftige toxine botulinum ontstaat welke verlammingen en de dood kan veroorzaken in ontstellend kleine hoeveelheden.

Kijk dus enorm uit met gezwollen verpakkingen met etenswaren en gebruik die in geen geval.

Vooral vis- en vlees in blik mag nimmer gebruikt worden als de verpakking bol staat.