Waarom wordt de schaal van Kelvin niet in graden uitgedrukt?

- 20 graden Celsius
- 68 graden Fahrenheit
- 293,15 Kelvin

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik gok om de verwarring met Celsius te voorkomen (Kelvin is natuurlijk al Celsius -273 graden).

Het beste antwoord

De Kelvin is een officiële wetenschappelijke eenheid. De Kelvin komt voor in het SI-stelsel van eenheden.

In het SI-stelsel is "graad" een onnodige toevoeging. In dat stelsel is afgesproken dat we gewoon direct de eenheid noemen.

Vergelijk dit met andere SI-eenheden zoals de meter, de seconde, de ampère enzovoort. Daarbij spreken we ook niet van "graden meter" of iets anders. In plaats daarvan noemen we een getal en dan direct de eenheid.

Met temperatuur (kelvin) is het net zo.

Toegevoegd na 3 minuten:

Overigens is het 293,15 kelvin, en niet 293,15 Kelvin. Wetenschappelijke eenheden worden, indien uitgeschreven, met kleine letters geschreven. Zo kan er in een elektriciteitsdraad een stroom lopen van 2,5 ampère, dus niet 2,5 Ampère. De spanning op het stopcontact is 230 volt, niet 230 Volt.

Wel zeggen we 293,15 K, 2,5 A en 230 V.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel
Je was me net voor, bovendien ben je vollediger. Plusje!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi uitgebreid en helder antwoord. Ook was ik er nog niet van op de hoogte dat eenheden met een kleine letter worden gespeld wanneer deze voluit worden geschreven. Dank voor deze toevoeging. Plus! Ik kan me niet indenken dat er nog een beter antwoord komt.
Toch wacht ik nog een dagje af... just in case... ;)

Andere antwoorden (2)

Dat is meer een kwestie van afspraak dan een noodzakelijkheid. Het heeft o.a. te maken met het loslaten van 0 graden Celsius als eenheid in het SI-stelsel (waarop al onze meet-eenheiden gebaseerd zijn).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oorspronkelijk werd wel de graad Kelvin gebruikt, met het symbool ° . Een temparatuursverschil werd uitgedrukt in graden. In 1967 heeft de 13e vergadering van het het bureau voor maten en gewichten echter besloten dat nu de Kelvin werd, dus zonder graden en ook zonder °. Dit zowel voor de temperatuur als voor temperatuursverschillen (resolutie 3, zie bron).

Men vond namelijk dat de eenheid van temperatuur en de eenheid voor temperatuur-intervallen één en dezelfde diende te zijn en dat was ook zo beslist in eerdere besluiten van de vergadering.

Men had, andersom, natuurlijk ook kunnen besluiten om graad Kelvin te houden en dit dan ook voor temperatuur-intervallen te gaan gebruiken. Waarom dat niet gekozen is heb ik niet gevonden maar waarschijnlijk streeft men naar een zo kort mogelijke notatie en vindt men bovendien het begrip "graden" niet passen bij een eenheid die niet alleen relatief bepaald is (zoals de Celcius-schaal) maar die ook een absoluut bepaald is.

De vergadering staat het overigens toe dat de graad Celsius gebruikt blijft worden om temperatuur-intervallen aan te duiden.