Waarom heeft zuurstof in glucose maar 2 electronenparen?

zuurstof moet toch ook aan de octetregel voldoen?
maar als ik naar de lewis structuur van glucose kijk zie ik alle zuurstof elementen maar 2 paren hebben.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Wat er in jouw afbeelding ontbreekt zijn de zogeheten lone pairs, dat zijn niet bindende elektronen (die zie je dus niet als verbindingslijntjes tussen de atomen).

Toegevoegd na 10 minuten:
Dat wil dus zeggen: de elektronen zijn er wel, maar zijn niet getekend. Zuurstof voldoet dus inderdaad ook aan de octetregel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok, dat maakt het duidelijk.
zijn er nog geschreven/ongeschreven regels die vertellen wanneer
je de lone pairs weglaat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En met weglaten bedoel niet de structuur veranderen maar het niet opschrijven ervan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vaak laat men weg waarvan men weet dat het er 'moet' zijn. Soms zal men in bovenstaande structuurformules dus ook de H-atomen weglaten. De reden dat zuurstof wel met een dubbele binding wordt getekent in een oxo-groep is om de dubbele binding te onderscheiden van een enkele. Aangezien je weet dat zuurstof 8 elektronen nodig heeft worden de anderen inderdaad niet getekend. Ook in de hydroxylgroepen worden de vrije elektronenparen niet getekend en zelfs niet de elektronenparen tussen zuurstof en waterstof.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het plaatje is (letterlijk en figuurlijk) compleet voor mij.
bedank voor de antwoorden.