als er deeltjes zijn die sneller gaan dan licht, kunnen die dan op twee plekken tegelijk zijn??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou dit zo zijn? Wat is het verband?

Antwoorden (3)

Ik vermoed dat je de begrippen "non-localiteit" (oftewel het feit dat lokatie op quantumniveau niet perse een eigenschap is van een deeltje), wilt koppelen aan de speculaties omtrent de neutrino's die sneller dan het licht van A naar B zijn gereisd (A is naar ik meen CERN in zwitserland, en B is een meetstation in Italië).

Die link is niet zo eenvoudig te leggen.

Als je echter uit gaat van het subjectieve verloop van tijd voor een deeltje (of lichaam), en dat deze rechtstreeks in verband staat met de snelheid van dat deeltje (of lichaam), dan zou extrapolatie van de snelheid tot boven de lichtsnelheid kunnen betekenen dat het subjectieve tijdsverloop voor dat deeltje (of lichaam) in tegenovergestelde richting gaat lopen. Oftewel dat deeltje (of lichaam) zou terug in de tijd kunnen reizen volgens theoretische natuurkundigen.

En we weten allemaal van de films (of met eenvoudige gedachten experimenten) dat als jij 1 dag terug zou reizen in de tijd, dat je daar dan in theorie de versie van jou van 1 dag geleden zou kunnen ontmoeten, en dat jij dus op dat moment 2 keer bestaat op 2 verschillende plaatsen.

In dat geval is het antwoord dus ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.
Als een auto sneller dan een fiets gaat, is die auto toch ook niet op 2 plekken tegelijk.

Het is wel zo, dat als een deeltje door een lichtstraal belicht wordt, vervolgens verplaatst dat deeltje zich sneller dan het licht, en het stopt weer, dan zal het later nog een keer belicht worden. Dit zou je als een soort reizen door de tijd kunnen zien.
12 jaar geleden
ronaldP
12 jaar geleden
vergelijking loopt een beetje scheef. Wanneer je lichtsnelheid benaderd, staat de tijd nagenoeg stil voor de waarnemer. Zou je sneller gaan dan licht, zou dat in houden dat het teruggaat in de tijd. Auto en fiets komen niet in de buurt van dit fenomeen. Het voorbeeld met het belichten zou je eens meer moeten uitleggen. Zoals het er nu staat wordt een deeltje 2 maal belicht. Dat in zou kunnen houden dat het deeltje op 2 plaatsten tegelijk is. Dus geen reis in de tijd.
walter
12 jaar geleden
Het blijft sowieso een verhaal dat eigenlijk niet in woorden is uit te drukken. Want dan moet je je als eerste vraag stellen: Wat betekent TIJD.
Dit is ook iets wat we eigenlijk niet kunnen uitleggen.
Als het deeltje zich sneller voort beweegt als licht. Kun je het deeltje 2x zien omdat het licht hem daarna nog een keer laat zien. net als in films waar het licht de raket achterna gaat om de raket zogenaamd zo snel gaat. maar het deeltje zelf kan altijd maar op 1 plek zijn. ( maar je kunt hem dus wel 2x zien )